5 terület, amelyben kudarcot vallottam a gitártanulás során


Amikor kedvenc gitárosaink könnyed játékát nézzük, könnyű arra a következtetésre jutni, hogy nekik minden könnyen ment. Pedig valójában bizonyos dolgokkal még a legnagyobbak is megkínlódtak. Gitártanárként fontosnak tartom azt, hogy diákjaim megértsék és elfogadják ezt a folyamatot. Így jobban fel lesznek készülve rá, ha hasonló nehézségekkel találkoznak. Azért, hogy konkrét példákon keresztül mutassam ezt be, készítettem egy videót arról az 5 területről, amivel régebben vért izzadtam. Nézd meg a videót vagy olvass tovább!

A videó tartalma szövegesen is:

Most, hogy ezt a bejegyzést írom, már 33 éve gitározom, mégis nagyon jól emlékszem a nehézségekre, amelyekkel kezdő vagy amolyan középhaladó gitárosként találkoztam. Nézzük meg az 5 legnagyobbat!

1. Akkordok

Mindmáig emlékszem rá, ahogy az ujjaimat próbáltam úgy hajtogatni erőnek erejével, hogy felvegyék a G dúr akkord megfelelő formáját. És amikor nagy nehezen sikerült, és levettem a kezem, hogy megpróbáljam lefogni újra, kezdhettem az egész küszködést elölről.

Ami biztosan segített, az az, hogy egy idő után gitártanárokhoz jártam, és náluk az akkordok mellett sok más mozdulatot is tanultam. Dallamokat, skálákat pengettem, improvizáltam. Ezen mozdulatok gyakorlása közben az ujjaim megügyesedtek, lazábbak lettek, így egy idő után az akkordok is könnyebben mentek.

Tanulság: az akkordok gitáron nehezek egy kezdő számára, mivel legalább kettő, de gyakran három vagy akár négy ujj is kell a lefogásukhoz. Sokkal jobban megéri könnyű dallamokkal vagy egyszerű technikai feladatokkal kezdeni a gyakorlást (mint amilyeneket a Kezdőgitártréningben is találsz).

Fontos megérteni, hogy nem elég az akkordokat lefogni. Úgy kell lefogni, hogy közben laza maradjon a kezed. Tehát, ha lefogod az akkordot, de görcsös kézzel, az is rossz! Hiszen rossz mozdulat rögzül.

Sokkal jobban meg tudod érteni, és rá tudod venni a kezedet a laza mozdulatokra, ha eleinte könnyű dallamokat és technikai leckéket tanulsz, amelyekben egyszerre csak egy hangot kell lefognod.

2. Ujjak laza használata

És ez kapcsolatban van a második ponttal, hogy mennyire tudod lazán tartani az ujjaidat játék közben. Nekem ez sokáig egy fájó pont volt. Ha megnézed a régi, Thunderstruck videómat, láthatod, hogy amikor a mutató – és kisujjammal játszottam, a középső – és gyűrűs ujjamat mereven tartottam.

És ez azért baj, mert minden merevség a kezedet lassítja. Akkordoknál is gyakori jelenség, hogy azokat az ujjak, amelyek éppen nem fognak semmit, vagy mereven kinyúlnak, vagy görcsösen behajlanak. Egyik sem jó. Minden ujj, ami nem csinál semmi, laza tartásban kellene, hogy maradjon.

Tanulság: lógasd le a kezed magad mellé, és figyeld meg, hogy hogyan állnak az ujjaid ebben a laza tartásban. Kicsit begörbülve, és van közöttük kis rés. Ez a laza tartás, ezt kellene mindig, hogy lásd azokon az ujjaidon, amelyek éppen nem fognak semmit. Ellenkező esetben a feszesség a kezedet lassítani és fárasztani fogja.

Játsszál el egy kis zenei témát a gitáron. Lehetőleg egy dallamot, vagy bármit, ami könnyű számodra. Figyeld meg, hogy mit csinálnak azok az ujjaid, amelyekkel nem fogsz semmit. Annyira lassítsd le a tempót, hogy ezeket az ujjaidat lazán tudd tartani.

3. Pocsék húrbiztonság

Emlékszem rá, hogy milyen szörnyű élmény volt, amikor egy kisebb klubban léptünk fel, és az egyik dal elején csak nekem kellett játszanom, és nem találtam el a húrokat. Szerencsére levontam a tanulságot, hogy a húrbiztonságom javítani kell.

Ez azért fontos, mert ha nem megfelelő a húrbiztonságunk, akkor mindent sokkal lassabban fogunk megtanulni a sok mellépengetés miatt. Ami ráadásul bosszantó is.

Tanulság: végezz olyan gyakorlatot, amiben a pengető kezeddel ugrálni kell a húrok között, de úgy, hogy a fogó kezeddel minél egyszerűbb dolgokat kelljen fognod. Jó példák erre a Kezdőgitártréning húrbiztonság leckéi, amelyeket direkt ezen elvek mellett állítottam össze. Ugyanis, ha a pengető kezeddel is sokat kell ugrálni és még nehezet is fogsz, biztos, hogy valamelyik kezedre nem fogsz tudni figyelni. Így vagy félrenyúlsz a fogásnál vagy mellépengetsz.

Ezért sem ajánlom az elején a híres dalok tanulását. Sokat kell bennük a pengető kézzel ugrálni és még nehéz dolgokat is kell fogni.

4. Pengetőtartás váltott pengetés során

A váltott pengetéssel nagyon megkínlódtam. Visszatekintve látom, hogy egyik oka ennek az volt, hogy nem a helyes tartással fogtam a pengetőt, ami miatt azt nem tudtam stabilan fogni.

Egy időben nagyon sokat játszottam skálaformákkal, metal riffeket gyakoroltam, hogy a pengetésemet gyorsítsam. Nem vettem észre, hogy úgy fogtam a pengetőt, mintha tollal vagy ceruzát fognék. E miatt nagyon kellett szorítanom a pengetőt. Egy idő után a mutató ujjam első ujjperce begyulladt, megdagadt, reggelente percekbe telt, mire meg tudtam normálisan mozdítani. Ekkor értettem meg, hogy valamit nem jól csinálok, változtatnom kell a pengető tartásomon.

Tanulság: amit mindenkinek javaslok, hogy a behajlított mutató ujj szélére rakja a pengetőt. Ez csontos rész, kis rászorítással is stabil marad a pengető. És az ujjpercek nem terhelődnek közben, nem fognak begyulladni, mint nekem.

Ehhez kapcsolatos, amit sok kezdő diáknál látok, hogy nem szorítják meg a pengetőt, és annak így lesz egy kis holtjátéka, játék közben kicsit lötyög a diák kezében. Ez nem jó, mert ezt a holtjátékot nem fogod tudni betervezni gyorsabb játék közben. Úgy tartsd a pengetőt, hogy az teljesen stabil maradjon, nem mozoghat az ujjaid között. Mintha csak a kezed meghosszabbítása lenne. És ezt a legkevesebb szorítással kell elérned.

5. Zeneelmélet, kvintkör szerepe

Bár azt korán megértettem, hogy mennyire fontos a zeneelmélet, de sokáig leragadtam a skálatérképeknél a helyett, hogy a hangokat is megtanultam volna. Mai fejjel is azt mondom, hogy skálatérképeket lehet tanulni, mert – mivel sok minden kell a gitározáshoz, és egyszerre mindent úgy sem lehet megtanulni – ezek jók a technika csiszolására, jó alapvető dallamok és hangközök megismerésére, a hallás fejlesztésére.

De tény, hogy egy idő után meg kell tanulni a hangokat, az akkordok hangjait és a kvintkört. Meg kell tanulni a skálákat hangok szerint játszani. Ezekből fogjuk ugyanis megérteni, hogy miért működik a zene.

Tanulság: Ne csak skálatérképet tanulj, hanem egy idő után a gitár nyakán a hangokat is tanuld meg, majd az akkordokat felépítő hangokat is, és a kvintkört is. Így egyrészt sokkal gyorsabban meg fogod tudni tanulni a kedvenc dalaidat is, hiszen érteni fogod, hogy mit csinálsz (legyen szó egy tábortüzes dalról, blues – rock vagy metal dalról; a stílus mindegy).
Másrészt, ami megtanultál, arra jobban fogsz emlékezni. Például, ha egy dallam C dúrban van, akkor elég ezt megjegyezned és nem kell bundszámokat magolnod. Pl. a H húron a 2. bund egy C# (Cisz) hang, ami nincs C dúrban, így nem is fogod lefogni, még akkor sem, ha már egy ideje nem játszottad ezt a dallamot.
És persze saját dallamok, dalok, szólók írásához elengedhetetlen, hogy értsd is, hogy mit csinálsz.

Ezek voltak tehát a számomra nehéz dolgok. De melyek a gitártanulás azon területei, amelyek számodra nehezek? Írd meg hozzászólásban, kíváncsi vagyok!

Megjegyzés hozzáfűzése

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük