Híres dalokat megtanulni nem könnyű. Ismerd meg azokat a módszereket, amelyekkel te is meg tudod tanulni a kedvenc dalaidat. Úgy, hogy közben a pontos és könnyed mozdulatokat gyakorlod.
A videó tartalma szövegesen is:
Kezdő gitárosok sokszor elkövetik azt a hibát, hogy hangról-hangra próbálják meg megtanulni kedvenc dalaikat. És ez azért baj, mert a híres dalokat nem azért írták a neves gitárosok, hogy azok kezdők számára jó gyakorló darabok legyenek. Ezek a gitárosok sokszor több évtizede is gitároznak, amikor megírják a dalaikat, és felhasználják tudásuk legjavát ezekhez.
De mi történik, ha egy kezdő mégis megpróbálja megtanulni ezeket a dalokat?
Kezdőként a keze még nem áll készen arra, hogy a híres dalokban lévő mozdulatokat pontosan és könnyedén meg tudja csinálni. Így gyakran az eredmény pontatlan és görcsös mozdulat, és rossz beidegződés lesz. Ráadásul, ez lehet még rosszabb is.
Képzeld el, hogy valaki kezdőként nem tudja, hogy valójában nem jó az, amit csinál. Honnan is tudhatná, hiszen kezdő? Csak azt gondolja, hogy jól gyakorol, miközben a pontatlan mozdulatokat rögzíti a kezeibe és az idegrendszerébe. És majd évek múlva fog rájönni, amikor gyakorol-gyakorol, de nem fejlődik, hogy valami nem stimmel, és vissza kell menni az alapokhoz.
De ha nem a hangról-hangra való tanulás a jó módszer, akkor mi?
Elsőnek nézzük meg, hogy mit csinálnak a zongoratanításban. Azért a zongoratanítást nézzük meg, mert sokkal régebbi hagyományai vannak, mint a könnyűzenei gitároktatásnak. Már az 1800-as évekből maradtak ránk kitűnően felépített, lépésről-lépésre nehezedő zongoralecke sorozatok, amelyek mind a mai napig megállják a helyüket.
És a zongoratanításban az egyik legfontosabb módszer a leegyszerűsítés. Nézzük meg Mozart Törökinduló c. darabjának egy kis részletét, ahogyan egy kezdő zongoristának tanítanák.
Ez az eredeti darab:

Figyeld meg a hangok sűrűségét, ritmusát (nem baj, ha nem érted a hangjegyeket). Ezt a kis részt valahogyan így tanítanák egy kezdő zongoristának:

Vesd össze, hogy mennyivel kevesebb hangjegy van itt, és mennyivel egyszerűbb ritmusban. Ráadásul, – bár ez nem látszódik – de technikailag is sokkal könnyebb így. Ennek eredményeképpen a kezdő zongorista pontosabb technikával, könnyedebb kézzel fogja eljátszani ezt. És közben nem szerez rossz beidegződéseket sem. És mi a helyzet a gitározással?
Szerencsére ezek a technikák a gitártanulásban is kitűnően működnek. Nézzük sorban őket.
1. módszer: a technika leegyszerűsítése
A videóban több példát találsz a technika leegyszerűsítésére. Az első példában Gary Moore The Loner c. számának egy kis részletét találod. Ebben a kis témában nyújtás van. Ez egy kezdő számára egy nehéz technika. Ki lehet váltani azzal, ha a nyújtás célhangját egyszerűen fogott hangként, pengetéssel képezzük. A hangok egyszerű lefogása sokkal könnyebb egy kezdő számára, így a szintjének megfelelően fog gyakorolni.
A másik példában a Metallica Seek & Destroy számának az elejét láthatod. Ebben a riffben nagyon gyors ráütés van, ami egy kezdőnek egy nehéz technika. Ha ezt a ráütést kihagyjuk, és csak két hangot pengetünk, már sokkal könnyebb lesz a feladat. Ráadásul, a riff lényege szinte semmit nem változik, teljesen felismerhető marad. Könnyebb technika – könnyebb mozdulatok – fejlődés! Ez a kezdő számára a jó módszer!
A következő példában egy valóságos horrortörténet bontakozik ki egy kezdő számára. A Nothing else matters elejéről van szó. A téma egy kis részletében egymás után kell megcsinálni a ráütés technikát (hammer), a visszapengetés technikát (pull-off) és a csúszás technikát (slide). Ráadásul, ezeket nagyon gyors tempóban, sorba fűzve. Ez egy kezdőnek valóságos kataklizma.
De ha leegyszerűsítjük a témát, kivesszük ezeket a technikákat, és pengetéssel hozzuk létre a hangokat, már sokkal egyszerűbb lesz a helyzet – bár még így sem könnyű egy kezdő gitárosnak. De valamit tettünk érte, hogy kisebb eséllyel jöjjenek létre azok az ördögi rossz beidegződések.
A módszert akár akkordozáshoz is fel lehet használni. Pl. a Micimackó c. dalban barrés H moll szerepel, ami egy kezdőnek nagyon nehéz.Megéri ezt az akkordot az elején leegyszerűsíteni. Vagy a magasabb hangokat foghatod (csak a G-H-E1 húrokon, vagy még a D húrt is hozzáfoghatod ehhez), vagy csak a mélyebb húrokat (A-D húrokat vagy még a G húrt hozzáfoghatod ehhez). Így a barrés akkordnak csak egy részletét játszod, de még így is teljesen működőképes lesz a dal. És a jó az, hogy egyik esetben sem kell barréznod, így a kezed sokkal könnyedebb marad. Ez kell a gyors akkordváltásokhoz.
Fontos, hogy ezek az egyszerűsítések csak egy köztes lépés. Kicsit másképpen fognak szólni, mint az eredeti változat, de nem is az a cél, hogy hangról-hangra lemásoljuk az eredetit. A cél az, hogy a szintednek megfelelően gyakoroljál. Ha ez a szint megy, tovább lehet menni a nehezebb verzióra. De ha nem, akkor a nehezebb verzió sem menne.
2. módszer: a ritmika leegyszerűsítése
Két példát találsz erre a videóban. Az első a The house of the rising sun c. dal kísérete. Ebben a pengető kezünkkel gyors tizenhatodokat is kell pengetni az akkordbontás során. Ezt egy kezdő még nem tudja pontosan megcsinálni. Sokkal jobb, ha kivesszük a tizenhatodokat és csak nyolcadokban gyakorol az elején. A dal teljesen működőképes marad így is. A kezdő pedig oda tud figyelni az akkordváltásokra, amelyek így sem lesznek könnyűek.
A másik példa egy „tábortüzes” akkordozásról szól. Ha a ritmusjáték során tizenhatodokat kellene játszani, ami egy kezdőnek gyors, itt is nyugodtan ki lehet venni a tizenhatodokat és lehet csak nyolcadokat játszani. Példaként láthatod a Dire Straits The sultans of swing c. dalának kis részletét, amiben szintén tizenhatodok vannak a kíséretben. Ezek helyett csak nyolcadokat játszva is teljesen felismerhető marad a dal.
3. módszer: Lassítás, szétdarabolás
De mi a helyzet akkor, ha sem a technikát, sem a ritmikát nem tudjuk leegyszerűsíteni, mert minden hangnak szerepe van. Ilyenkor a lassítás és szétdarabolás módszerét követhetjük, ami aztán tényleg minden stílusban működik, legyen szó ritmusjátékról vagy szólózásról.
Nézzük meg a Guns-tól a Sweet child o’ mine dal főtémáját. Ha csak annyit csinálsz, hogy lelassítod a témát, már könnyebb dolgod lesz. De ha még szét is darabolod, akkor tényleg a jó mozdulatokat fogod gyakorolni. Megcsinálhatod, hogy csak a téma első két hangját játszod el egy párszor, lassabb tempóban. Majd utána veszed a harmadik hangot. Ezt is eljátszod sokszor, amíg már magabiztosan megy. Utána hozzáveszed a negyedik hangot, és így tovább. A lényeg, hogy végig lassabban gyakorold az eredeti tempóhoz képest. Így most is a pontos és könnyed mozdulatokat fogod gyakorolni, amelyek törvényszerűen fejlődni fognak. Így lesz a játékod idővel pontos és gyors.
A kérdésem az a végére, hogy most éppen melyik híres dalt gyakorlod, vagy melyik híres dalt szeretnéd eljátszani?
Ha nehéz a dal, akkor melyik technikát fogod felhasználni a most bemutatott három módszerből?
Kíváncsi vagyok, írd meg hozzászólásban!
Ha pedig nem akarsz esélyt adni a rossz beidegződéseknek, nézd meg a direkt kezdők számára készített két tanfolyamomat, a Kezdőgitártréninget és a Varázskockák tanfolyamot!
Kedves Csaba!
Vuk dalát szeretném megtanulni gitáron játszani és magasabb hangokat szeretnék „beépíteni” a gitárjátékomba, ill. a lassítás módszerét is szeretném alkalmazni. A hammer díszítést szeretném egyenlőre kihagyni minden gitárjátékomból, mert nehéznek tűnik. Megkérdezhetem, melyik zenekarban gitároztál korábban, ha nem vagyok indiszkrét? Kíváncsi vagyok, várom a választ az e-mail címemen. Köszönöm.
Köszönöm az egyszerűsítési tippeket is.
Üdvözlettel: Tündi