Tegyük fel, hogy van egy időgépem, és vissza tudok menni az időben. De mit tanácsolnék magamnak, amikor elkezdtem gitározni tanulni? Ebből a bejegyzésből kiderül, olvass tovább!
A videó tartalma szövegesen is:
Amikor elkezdtem gitározni tanulni 33 évvel ez előtt, sejtelmem sem volt, hogy mit és hogyan kellene gyakorolnom. E miatt nem csak a fejlődésem lassult le, de sajnos sok rossz beidegződésre is szert tettem. Ezeket a rossz mozdulatokat aztán sok időbe került kigyomlálni a játékomból. Nézzük meg, hogy ha visszamehetnék az időben, milyen tanácsokat adnék magamnak, hogy ezek a rossz élmények ne következzenek be.
A gitározásnak 2 nagy területe van, amit fejleszteni érdemes. Az egyik a technikai része, a másik az elméleti. A technikai rész azért kell, hogy fizikailag képesek legyünk eljátszani, amit szeretnénk. Az elméleti azért, mert csak abban tudunk magas szintre jutni, amit értünk. De milyen területek tartoznak mindkét részhez? Nézzük meg.
Kezdjük a technikai résszel. Az első és legfontosabb építőköve a zenének a ritmus. Ezt érdemes az elején tapsolással gyakorolni. Ha lassú tempóra beállítunk egy metronómot, és minden ütésre egyet tapsolunk, akkor azok a negyedek. Ha két egyformát tapsolunk minden ütésre, akkor nyolcadokat tapsolunk. Ha három egyformát, akkor triolát, ha négy egyformát, akkor tizenhatodot. Ne becsüld le ezt a lépést. Gitártanárként pontosan tudom, hogy a legtöbb kezdő diák nem tud egyenletesen tapsolni.
Ha ez megvan, akkor ezekből a ritmus elemekből kombinációkat is lehet csinálni. Pl. 2 negyed és 4 nyolcad, vagy 4 nyolcad és 8 tizenhatod, stb. Ezeket addig kellene gyakorolni, míg már nagyon könnyen nem megy.
A második terület a váltott pengetés. Ezt remekül lehet skálákkal gyakorolni (lásd később). Ami fontos, hogy négyféle mozdulatunk van. Ha a mélyebb húrokról megyünk a magasak felé, akkor a húrváltás lehet le – vagy felpengetés, és ha a magas húrokról megyünk a mélyek felé, akkor is le – és felpengetés is lehet a húrváltás. Érdemes odafigyelni, hogy mikor melyik pengetésre jön ki a húrváltás, és külön-külön gyakorolni ezeket a mozdulatokat. Ugyanis, nem egyformák lesznek a húrváltáshoz használt mozdulatok.
A következő terület a húrbiztonság. Ez a terület azt jelöli, hogy a pengető kezünkkel magabiztosan el tudjuk találni a megfelelő húrt. Gyakorolhatod akkordbontással, vagy olyan technikai leckékkel, amelyekben viszonylag kevés hangot kell fogni, de sokat kell a húrok között ugrálni a pengető kézzel.
A következő terület a legato technikák. Ide tartozik a ráütés (hammer), a visszapengetés (pull-off) és a csúszás (slide). Ezeket is lehet skálákkal gyakorolni, vagy akár híres dalokkal is, amelyekben egy-egy hangot ezekkel a technikákkal szólaltatunk meg. A lényeg az, hogy ezeket is megéri külön-külön gyakorolni az elején. Ezekhez hasonló technikák a nyújtás és vibrato is, amelyek egyfajta színező technikák.
Bármilyen technikát is nézünk, fontos, hogy olyan sebességben gyakoroljuk őket, amilyen sebességben se a kezeink nem fáradnak, sem fejben nem érzünk valamiféle stresszt, feszültséget. A fáradt kézzel vagy stresszes idegrendszerrel való gyakorlás óhatatlanul rossz beidegződésekhez vezet.
A következő terület az akkordok tanulása. Az üres húros akkordokkal érdemes kezdeni és jól begyakorolni őket. Ha ezek már viszonylag könnyen mennek, akkor jöhetnek a barrés akkordok. Vannak már akkordformák is, de a most említett két típus a legfontosabb. Ha ezeket valaki le tudja játszani, akkor a többi akkordformával sem lesz nagy gondja.
És ha ezek a technikák megvannak, akkor a korábban tanult ritmusokkal érdemes őket kombinálni. Pl. Váltott pengetés nyolcadokban, vagy triolákban. Akkordbontás nyolcadban, tizenhatodban, stb.
Ezek a technikák lefedik a zenék nagy részét. És persze vannak még technikák, mint tapping vagy sweep picking, fingerstyle stílus, stb. De a fentebb felsorolt technikák és maga a pengetős játék szélesebb módon használható fel, mint pl. a fingerstyle stílus. Ez utóbbival behatároltabb zenét lehet csinálni. De ha van kedved hozzá, akkor érdemes mindkettőt is gyakorolni, mert színesebb lesz a játékod. A kétféle stílust (pengetős és fingerstyle) párhuzamosan is lehet gyakorolni.
A másik nagy rész, amivel foglalkozni kell, az a zeneelmélet. Ennek ismerete kell ahhoz, hogy megértsük mi miért történik a zenében és hogy kedvenc gitárosaink mit miért csinálnak. Két nagy lépés kell hozzá.
Először is, tudni kell a hangokat a gitár nyakán. És itt nem arra gondolok, hogy ki kell tudni számolni a hangokat, hanem, hogy rögtön tudni kell mindegyik bundról, hogy melyik hang van ott. Teljesen felesleges mindenféle bonyolult diagramokat memorizálni arról, hogy hol vannak egy adott hangnak az oktávjai. Akár csak sorban, bundonként is meg lehet tanulni a hangokat. Pl. megtanulod, hogy az első 3-4 bundnál milyen hang van az E6 húron. Ezt gyakorlod egy pár napig oda-vissza. Ha megvan, jöhet a következő 3-4 bund, amivel megcsinálod ugyanezt. Majd összefűzöd ezt a 6-8 bundot, stb. Tehát a kulcs az, hogy csak annyi hangot kell megtanulni, amit egyszerre fejben tudsz tartani. És ezt jól begyakorolni.
A következő terület pedig a kvintkör ismerete.
Ez több dolgot takar magában. Egyrészt, ismerni kell a hangnemek sorrendjét. Másrészt, tudni kell, hogy a hangnemekben milyen hangok vannak. Harmadrészt, tudni kell, hogy ezekből a hangokból milyen akkordok jönnek létre (tehát, hogy az akkordok milyen hangokból állnak). Negyedrészt, tudni kell azt is, hogy azok a hangok, amelyek a hangnemben benne vannak, de egy aktuális akkordban nincsenek, mégis milyen viszonyban vannak ahhoz az akkordhoz képest. Pl. C dúr hangnem vagyunk, a C dúr akkord ebből a 3 hangból épül fel: C-E-G. A D hang nincs benne az akkordban, de ettől még tudnunk kell, hogy a D a C dúr akkordnak a kilencese, vagy a C hangnak a D a szekundja (ezek nagyjából ugyanazt jelentik).
Ez azért fontos, mert minden hangnak más a hangulata egy adott akkordhoz képest. Ha megjegyezzük ezeket a hangulatokat, akkor nem csak mi magunk fogunk érzékletesebben játszani, de sokkal könnyebben felismerjük kedvenc gitárosaink játékában is, hogy mit játszanak.
Ezek tehát a legfontosabb dolgok amiről kezdőként tudni érdemes. Természetesen mindegyik területet el lehet mélyíteni, és vannak más területei is a zenének, de ezek a legfontosabbak az első lépésekhez.
Te mit tanácsolnál saját magad számára, ha vissza tudnál repülni az időben? Írd meg kommentben, kíváncsi vagyok!
Magamnak üzenet:Fontos!
Keresd meg Számadó Csabát amikor 1991-ben arra jár.!!!!!
Később csak 2024-ben fogod megtalálni.
Én szóltam!
🙂