Ebben a videós leckében megnézzük, hogy mik is azok a skálaszekvenciák, és megtudhatod, hogy miért is éri meg őket gyakorolni. Példát is találsz a leckében (TAB-bal), amit rögtön el is kezdhetsz gyakorolni.
A videó tartalma szövegesen is:
Mi az a skálaszekvencia?
A skálaszekvencia nem más, mint a skálán végighúzódó lépéssorrend, logikai sorozat. Egy példán könnyebb bemutatni, nézzünk is meg egyet. Legyen a lépéssorozatunk a következő: vagyunk a skála egyik hangján, majd fellépünk a következő hangra, majd visszalépünk a kiinduló hangra. Majd ezt az egészet lejátsszuk a skála következő hangjáról. És így tovább végig a skálán.
Gyakorolhatod ezt bármelyik skálával. A példákban a pentaton skálát, és a dúr skálát találod meg. Ha ismersz más skálákat is, azokkal is gyakorolhatod.
Miért éri meg skálaszekvenciákat gyakorolni?
Szerintem 4 okból éri meg, ebben a leckében kettőt nézünk meg. A 4 ok a következő:
- A technikai tudásod fejlesztése
- A gitárra való rálátásod (tájékozódó készséged) fejlesztése
- A szólózás, improvizációs tudásod fejlesztése
- Zeneszerzés
Nézzük meg az első 2 pontot.
Hogyan fejleszti a technikai tudásodat a szekvenciák gyakorlása?
Mivel egy bizonyos lépéssorrendet követsz, amikor egy szekvenciát játszol, bizonyos ujjaid intenzívebb mozgást fognak végezni, mintha „csak” simán játszanád a skála hangjait sorban. Pl. a fenti szekvenciában a szomszédos ujjaiddal fogsz intenzívebb mozgást végezni, hiszen az egyik ujjadról fellépsz a következő ujjadra, majd visszalépsz. Majd ezt az egészet a következő két ujjaddal csinálod meg.
Ugyan így a pengetéssel is, főként a húrváltásokat nézve. Ha csak „simán” játszod a skálát, akkor megcsinálod a húrváltást, és már mész is tovább azon a húron. A fenti példában vissza kell lépni minden húrváltásnál. Tehát a húrváltás mozdulatát is intenzívebben fogod végezni.
Más szekvenciával más-és-más ujj – és pengetési rendek alakulnak ki, így más-és-más mozdulatokat fogsz intenzívebben megcsinálni. Minél több szekvenciát ismersz, annál többféle módon fejleszted a technikai tudásodat velük.
Hogyan fejleszti a gitárra való rálátásodat a szekvenciák gyakorlása
Gyakran előforduló jelenség az, hogy ha csak „simán” gyakoroljuk a skálákat le és fel a gitár nyakán, akkor nehéz feladat elkezdeni a skálát a közepéről. Pl. a D vagy a G húrról. Fejben vagy akár nyakon is végig kell lépegetnünk a skálán, mire odaérünk a megfelelő húrhoz, hogy ott beugorjon, hogy melyik hangokat is kell fogni. Ez természetesen nem jó, hiszen egy szólóban, improvizációban azonnal kell tudnunk, hogy hol is vannak a skála megfelelő hangjai. Ez azt jelenti, hogy a skála minden hangjáról tudnunk kell elindítani a skálát.
Ha belegondolsz, a szekvenciák gyakorlásával pontosan ezt gyakorlod. Hiszen a lépéssorrendet a skála minden hangjáról elindítod, így jön létre a szekvencia. Tehát rutinosabban fogod tudni elindítani a skálákat, bárhol is jársz a nyakon, ha gyakorlod a szekvenciákat. Zárójeles megjegyzés: egy szekvenciát nem kell feltétlen a skála minden hangjáról lejátszanod. Lehet az is, hogy csak a skála bizonyos hangjairól játszod le. A fenti példákban a skála minden hangjáról lejátszásra kerül a szekvencia.
Mint látod, megéri a szekvenciákat gyakorolni, mert többféle módon is jótékony hatással van a játékodra.
Neked mi a tapasztalatod a szekvenciákkal? Írd meg hozzászólásban!