A gitártanulás során sokaknak komoly gondot jelent a 2. és 3 ujj (középső – és gyűrűs ujj) nyitása, eltávolítása egymástól. Pedig ez a mozdulat nagyon fontos rengeteg akkord – és skálaformához, amivel kíséretekben, szólókban találkozni fogsz. Nézzünk meg egy gyakorlatot a probléma elhárítására.
A videó tartalma szövegesen is:
Ha a középső – és gyűrűs ujjadat nem tudod kellőképpen eltávolítani egymástól, akkor az a gitárjátékod több részét is negatívan fogja befolyásolni. Nem fogsz tudni akkordokat gyorsan váltani, a kezed fáradékony lesz, az akkordok pontos lefogása is csorbulni fog. Megéri tehát foglalkoznod e két ujj eltávolításának, nyitásának a képességével, mert a kezed így lazább lesz, és pontosabb. Nézzünk rá egy gyakorlatot, utána pedig 5 pontban megtalálod, hogy hogyan is gyakorold ezt. A cikk végén azt is megnézzük, hogy zenei környezetben hogyan tudod ezt a mozdulatot felhasználni.
A gyakorlat
Helyezd a középső ujjadat G húron a 12. bund fölé, a gyűrűs ujjadat a 13. bund fölé. Majd nyomd le középsővel a12. bundnál a húrt. A gyűrűs ujj maradjon mozdulatlan a húr felett. Utána nyomd le gyűrűssel a 13. bundnál a húrt, ilyenkor a középső ujj jöjjön fel. Majd megint jöhet a középső a 12. bunddal, a gyűrűs feljön.Tehát amikor az egyik ujj lenyomja a húrt, akkor a másik ujj fent van a húr felett, és fordítva. Csináld meg ezt a lépegetést egy párszor.
Majd menj egy bunddal mélyebbre. (Tehát a 11. és 12. bundra.). Majd így tovább, lejjebb és lejjebb. A gyakorlat célja, hogy fokozatosan készítse fel ezt a két ujjad a nagyobb hangtávolságok lefogásához.
(Ha nejlonhúros gitárod van, akkor már az elején a 11. és 12. bundnál kezd a feladatot.)
Nézzük meg azt az 5 pontot, hogy hogyan gyakorold jól ezt a feladatot, hogy tényleg fejlődjön a koordinációd vele.
A hangok lefogásának a helye
Mindig próbáld meg a bundok közvetlen tövénél lefogni a hangokat. A 12. bund környékén ez még könnyű lesz, de ahogyan mész lejjebb, úgy egyre nehezebb, hiszen szélesednek a bundok.
Gyakorlási sebesség
Mindig nagyon lassú tempóban gyakorold ezt a feladatot, itt nem a gyorsaság a lényeg. Ha nem tudod eltávolítani ezt a két ujjadat, akkor az alapból azt jelenti, hogy a mozdulatok során a kezedben feszültség van. Márpedig a gyorsaság feszültséget növel. Amikor gyorsan gyakorolunk egy mozdulatot, akkor alapból feszültebb a kezünk. Tehát ha az amúgy is feszes kezeddel még ráadásul gyorsabb tempóban csinálod ezt a gyakorlatot, mint kellene, abból semmi jó nem fog születni.
Nagyjából 4 másodpercenig kellene, hogy tartson minden egyes hang.
Mutató – és kisujj
Bár a mutató – és kisujjat nem használjuk, de nagyon is figyelned kellene, hogy mit csinálnak. Ha össze-vissza kalimpálnak a gyakorlat során, akkor az azt jelzi, hogy gyorsabban gyakorolsz a kelleténél. Úgy kellene, hogy végezd a gyakorlást, hogy ez a két ujj szinte meg se moccanjon.
Csukló és alkar
Figyelj rá, hogy a csuklód és az alkarod se mozogjon. Ne próbálj azzal „segíteni” magadon, hogy elfordítod a csuklódat, és így a gyűrűs ujjaddal távolabbra tudsz nyújtózni. Így semmit nem érne az egész feladat. Ugyan így, az alkarod mozgatásával se segítsd a hangok lefogását. Próbáld meg úgy gyakorolni a feladatot, hogy csak a két ujjad mozog, minden más nagyjából mozdulatlan.
Fáradtan, fájós karral sose gyakorolj
Sok diák, amikor elsőnek nézzük meg ezt a gyakorlatot, csak pár másodpercig bírja, és már érzi, hogy a kezének kezd sok lenni. Ilyenkor pihentetni kell a kezet. Semmiképpen ne csináld tovább te se, ha érzed, hogy kezd fáradni a kezed. A fáradtság ugyanis feszültséget szül, ami pont, hogy nem kellene. Egyszerre nem kell, hogy pár percnél tovább csináld ezt a gyakorlatot, de ha csak 1-2 percig bírod, az is teljesen jó.
A lényeg, hogy légy kitartó. Hónapokba szokott kerülni, amíg látványos eredmény érhető el.
A második gyakorlat
A második gyakorlat mindenben ugyanaz, mint az első, csak nem a G húrt fogod a gyűrűs ujjaddal, hanem a H húrt. Tehát a középső ujj a G húron fogja a hangokat, a gyűrűs ujj a H húron. (Pl. középső ujj G húron a 12. bundot fogja, míg a gyűrűs a H húron a 13. bundot.)
Ha pedig zeneibb módon akarod fejleszteni ennek a két ujjnak az eltávolítását, akkor skálákkal ezt meg tudod tenni. Ha pl. az A moll pentaton skálát nézzük, akkor a G húron a 7. bundnál és a H húron a 8. bundnál találod a skála két hangját. Ez ugyanaz a forma, mint amit egy bekezdéssel feljebb megbeszéltünk.
Ha ismered a pentaton skála többi pozícióját is, akkor a G9-H10, G12-H13, G14-H15 bundoknál is megtalálod ugyanezt a formát az A moll pentaton skálában.
A lényeg tehát, hogy fejleszd ennek a két ujjnak az eltávolítását (ha nem megy, vagy nehéz), és ez az egész gitárjátékodat javítani fogja.