4 állomás a profi gitártudáshoz


Ha számodra komoly dolog a gitározás és szeretnél magas szintre jutni benne, akkor tudnod kell, hogy mit és hogyan gyakoroljál. Ebből a videós blogbejegyzésből megtudod mindezt. Olvass tovább!

A videó tartalma szövegesen is:

A következő területekről lesz szó:

  1. A gitározás technikai része
  2. Ritmikai tudás
  3. Zeneelmélet
  4. Zenei kreativitás fejlesztése

Ha magas szintre akarsz jutni a gitározásban, ezen területek valamilyen szintű ismerete elengedhetetlen. Ha 1-től 10-ig terjedő skálán nézzük, akkor szerintem mind a 4 területet ismerned kellene egy 3-as 4-es szinten. Aztán persze a gyakorlás és a fejlődésed során ki fog derülni számodra, hogy melyik terület az, ami még fontosabb, és amit még magasabb szintre kellene vinned, hogy el tudd érni a zenei célodat.

Nézzük meg ezeket a területeket sorban.

1. A gitározás technikai része

A gitártanulás nem könnyű dolog a gitártechnika felől nézve. A két kezünkkel milliméteres húrokat kell eltalálnunk, miközben a két kezünk mozdulata teljesen más. Szétválaszthatjuk a mozdulatokat ritmus – és szólógitározás szempontjából. Nézzük a ritmusgitározást.

A ritmusgitározás technikái:

  1. Ritmusjáték akkordokkal
  2. Ritmusjáték funky és blues stílusban (erőteljesebb akkordpengetés)
  3. Akkordbontás
  4. Rock, metal ritmusjáték

Ha pedig a szólógitározást nézzük meg, akkor még több technika van.

A szólógitározás technikái:

  1. Pengetések (váltott pengetés, irányba pengetés – economy picking angolban)
  2. Ráütés, visszapengetés
  3. Csúszás
  4. Nyújtás
  5. Vibrato
  6. Tapping
  7. Sweep picking

Mint látod, sokféle technika van, és ezekhez igen más mozdulatok kellenek. Éppen ezért fontos, hogy az elején olyan leckéket, gyakorlatokat nézzél, amiben ezek a technikák külön-külön, vagy nagyjából külön vannak (némelyik technikát nem lehet teljesen elkülöníteni).

A nehézség tehát az, hogy ezeket a technikákat sorba fűzzed, miközben a játékod pontosan, precízen szól. Ezért sem tartom jó módszernek a híres dalokkal való tanulást. Ugyanis, egy nagy gitáros egy 5 másodperces szólóba rengeteg technikát belerak, sorba fűz. És ha te ezeket a technikákat nem gyakoroltad korábban külön-külön, akkor szinte lehetetlen lesz számodra, hogy szépen meg tudd szólaltatni azt a szólót. (Most tehát a híres dalokkal való fejlődésről beszélek. Ha egy dal a technikai tudásodon belül van, és viszonylag könnyen meg tudod tanulni, azzal semmi baj.)

Ha ezekben segítség kell, akkor nézd meg a Kezdőgitártréninget (mindenféle kezdő technika megtalálható benne), a Varázskockák tanfolyamot (váltott pengetés dallamjátékkal), és a Mágikus Blues Szóló Bibliát (az összes szóló technika blues témakörben).

2. Ritmikai tudás

A ritmikai tudás 3 részből áll.

  1. Ritmusképletek ismerete. Vagyis, hogy tudjad, hogy hogyan kell felírni kottában az egyes ritmusokat. Pl. tá-titi, vagy triola, vagy tizenhatod szünet, pontozott nyolcad, stb. Tudnod kell, hogy ezek mit jelentenek, mennyi kell ezekből egy 4/4-es ütemben.
  2. Tudnod kell ezeket a ritmusképleteket rájátszani metronómra különböző sebességben. Pl. ha a maximális sebességed 100, akkor rá kell hogy tudjad játszani metronómra pl. 50, 60, 70, 80, 90 és 100-as sebességekben. Ez kezdetben lehet csak egyszerű tapsolás is.
  3. Meg kell próbálnod az adott ritmusképletet minél többféle technikával lejátszani (ld. 1-es pont, a Gitározás technikai része).

Mint látod, a ritmikai tudáshoz sok gyakorlás kell. Tudnod kell a különböző technikákat ritmusokkal kombinálni, és mindezt különböző sebességekben metronómra rájátszani.

Sokan összekeverik a ritmikai tudást a ritmusérzékkel. A ritmusérzék vagy van, vagy nincs. Ha van is, az még nem jelenti a ritmikai tudást. Utóbbihoz sok metronómos gyakorlás kell, a ritmusképletek pontos ismerete. A ritmusérzék pedig csak valami homályos képesség, amikor valaki érzi egy dal alaplüktetését. Ez egy zenész számára még szinte semmi.

3. Zeneelméleti tudás

Zeneelméleti tudásra is szükséged lesz valószínűleg, ha magas szintre szeretnél jutni. Abban az esetben nincs rá szükséged, ha hangra pontosan meg tudod mondani csak a hallásodra támaszkodva, hogy egy másik zenész milyen hangokat fog (vagyis abszolút hallásod van). Ez a készség nagyon ritka, így ha nincs ilyen jó hallásod, akkor valamilyen szinten zeneelméleti tudás is kelleni fog.

Mi tartozik bele ebben a témakörbe:

  1. A hangok ismerete a gitár nyakán
  2. Skálák ismerete. Nem csak a skálatérképekre gondolok, hanem tudnod kell azt is, hogy egy skálában milyen hangok vannak.
  3. Hangnemek ismerete. Tudnod kell, hogy milyen akkordok vannak az egyes hangnemekben (kvintkör).
  4. Tudnod kell az akkordokat felépítő hangokat.
  5. És mindezt meg kell találnod a gitár nyakán.

Mint látod, ez nagy meló. Nem 1 vagy 2 hónap, és nem is 1 vagy 2 év.

Ha segítség kell ebben a tanulásban, nézd meg a Zene nyelve c. tanfolyamot, ami csak ezekről a dolgokról szól.

4. Zenei kreativitás fejlesztése

Nagyon sokszor látom azt a téves megközelítést, hogy valaki letölt 100000 tab-ot a netről, és attól várja, hogy majd megtanul gitározni. Erre azonban nagyon kevés esély van ezzel a módszerrel, mert 1 fontos képességedet nem fejleszted ezzel. A zenei gondolkodásodat.

Ugyanez a helyzet akkor, amikor valaki jár ugyan tanárhoz, de csak kötelességszerűen megtanulja a leckéket, de semmi több. Nem mélyed el bennük, nem próbálja felfedezni, hogy milyen zenei lehetőségek vannak egy leckében, legyen szó egy könnyebb egyhúros váltott pengetésről vagy egy egyszerű tá-titi ritmikáról.

Márpedig ez a kíváncsiság, zenei felfedezni vágyás kulcsfontosságú. Ez vezet a zenei kreativitáshoz, ami pedig gyakorlással fejlődik.

Visszatérve az egyhúros váltott pengetésre és a tá-titi ritmikára, pontosan ebből a két egyszerű dologból épül fel az Iron Maiden Wasted Years c. dala, aminek csak a hivatalos videóját 57 millióan néztek meg most, hogy ezt a bejegyzést írom (és még további verziókban is fent van a neten, némelyik további milliós megtekintéssel).

Nincs olyan, hogy unalmas gitárlecke. Ami lehet az az, hogy még nem hallod, nem érzed meg egy adott dologban a zenét. De ez csak gyakorlással fog fejlődni. Ha erőfeszítést teszel arra, hogy elmélyedj a tanult dolgokban. Milyen módon teheted ezt meg?

Pl. megváltoztathatod a lecke vagy tanult zenei elem
1. ritmikáját
2. hangsorrendjét
3. a motívumot (merről merre megy a figura, milyen módon épül fel, stb)

Fontos tehát, hogy mindenből, amit tanulsz, próbálj kihozni valami zenét. Fontos, hogy ez a belső motivációd, kíváncsiságod meglegyen.

Ha ezeket a területeket fejleszted, jó esélyed van rá, hogy remek gitáros legyél.

Egy kérdés a végére: melyik területtel szoktál foglalkozni és melyikkel kevésbé? Mi az, ami könnyen megy, és mi megy nehezen?

Kíváncsi vagyok, írd meg hozzászólásban!

Megjegyzés hozzáfűzése

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük