Gitárlecke Jónás Tamás Tél albumából


Ebben a bejegyzésben Tamás legújabb albumáról tanulhatsz meg hangszerelési módot és gitártémákat. Megismered, hogy hogyan jött létre a dal egyik témája, amiben több hangszer és szólam játéka hallható egyszerre. Olvass tovább a leckéhez!

Át is adom a szót Tamásnak:

Köszöntöm a Gitároznijó olvasóit, és több korábbi leckét követően (http://gitaroznijo.hu/index.php/2016/08/gitar-lecke-jonas-tamastol-az-uj-ep-jevel-kapcsolatban/ és http://gitaroznijo.hu/index.php/2020/07/tanulsagos-lecke-jonas-tamastol/) nagy örömmel jelentkezem újra ezzel az anyaggal a Gitároznijó oldalon. Ebben a leckében egy egyszerű zenei alap alkotását nézzük meg, és egyben hasznos hangszerelési ötleteket is átvehettek belőle.

A szóban forgó részlet 18:03-nál indul el. Ha a beillesztett lejátszóra kattintotok, akkor pontosan ezen a helyen fog elindulni a felvétel:

Ez a részlet C-mollban van, azaz a skálánk 3b előjegyzésű: C D Eb F G Ab B (ahol a B hang megfelel az angol Bb jelölésnek).

Mint hallhattátok, itt 3 különféle gitársáv, dob, basszusgitár, többféle billentyűs hangszer, valamint zongora és fúvós hangszer is szólt egyszerre. Ebből most minket a zenei alapot képző 3 dallamhangszer érdekel, azaz egy kiinduló akkordmenet (billentyűs hangszer), egy akkordfelbontás (tiszta gitársáv) és egy tizenhatodos ismétlődő motívum (elektromos gitár).

Hallgassátok meg ezeket egyesével:

Akkordfelbontás gitárral:

Váltott pengetéses tizenhatodok:

Akkordmenet szintivel:

Itt tudjátok meghallgatni a fenti három szólamot egyben:

A három szólam kottája itt látható:

A kotta legfelső sora az akkordfelbontást mutatja, amely a tiszta hangszínű gitáron szólal meg. Itt egyszerű a képlet: a kör 8 ütem hosszúságú, és szinte végig egy C-moll akkordot bontottam fel (C Eb G), kivéve a kör 3. ütemét, ahol egy Abmaj7 akkord (Ab C Eb G) szerepel. Mint láthatjátok, ez utóbbi akkord tartalmazza a C-moll akkord mindhárom hangját, tehát ha bármilyen moll akkordhoz alul hozzáteszitek azt a hangot, amely az adott moll akkord alaphangjától 4 bunddal (nagy terccel) lejjebb van, akkor egy nagyon szép dúr maj7 akkordot kaptok.

A kotta középső sora egy folyamatosan mozgó, tizenhatodos téma, amely 8 ütem után egy másik, jellegében hasonló motívumra vált. A teljes szólamban csak 3 hang szerepel: az alaphang (C), a kis szeptim (B), valamint a tiszta kvint (G), máshogy megfogalmazva a C-moll skála 1. 5. és 7. foka. Tehát ez a szólam nem annyira a dallamról, hanem inkább a ritmusról, valamint a tompításról, adagolásról szól. A legjobb, ha váltott pengetéssel gyakoroljátok, ami azt jelenti, hogy a szünetjelek alatt is és az X jellel jelölt húrzajok során is mozdul a jobb kéz.

A kotta alsó sora tartalmazza a fő akkordmenetet (ez volt meg leghamarabb a zene írása során). Itt színesebb akkordok szerepelnek, azaz ez a szólam önmagában is egy izgalmas zenei téma, amelyet a fenti 2 másik szólam csak megtámogat az akkordbontással és a tizenhatodos ritmizálással.

Az akkordnevek sorrendben (2 ütemenként):

Első 8 ütem:

Csus9

Abmaj7sus4#

C7sus4

Ab

Második 8 ütem (változatlan akkordmenet):

Csus9

Abmaj7sus4#

C7sus4

Ab

Ez a 3 hangszer nagyon szépen kiegészíti egymást: a szinti-akkordok békésen és folyamatosan úsznak át egymásba, a tiszta gitár szellős akkordbontásai sok szünetet tartalmaznak, míg a tizenhatodos sűrű gitárszólam egy állandó mozgást jelenít meg. Tehát a szólamok mindegyike más hatású, és ezért nem ütik egymást, hanem inkább erősítik és kerekítik a hangzást.

És ahogyan az eredeti teljes zenében hallható, a 3 szólam alá szépen elfér a basszusgitár, a szólamok fölött pedig bőven van helye a szólógitárnak.

Tehát összefoglalva az eddigieket, ha egy adott hangnemben egy zenei részletet alkottok, akkor hatásos módszer, ha először keresel néhány szép és színes akkordot, ezekből lesz a fő akkordmenet.

Utána egy keveset mozgó, szellős akkordbontással ez a fő akkordmenet még érdekesebbé válik, már csak azért is, mert az akkordbontások szinte ugyanazokat a hangokat ismétlik végig, és ezek az ismétlődő hangok a fő akkordmenet változó akkordjaival találkozva mindig más-más hangulatot emelnek ki.

Végül pedig jól elfér a fentiek mellett egy minimál stílusú, ritmusra épülő folyamatosan pengetett téma. Mivel ebben csak 2-3 skálahang szerepel, ezért nem jelenít meg egy zavaró másodlagos dallamot akkor sem, amikor a teljes zenei alapra rákerül a gitárszóló.

Remélem, hogy hasznosnak találjátok az anyagot a zenei alapok készítése és a hangszerelés témakörében egyaránt, valamint a benne levő váltott pengetési gyakorlattal is jól tudtok majd haladni. Kreatív feladatot is szeretnék adni: találjatok ki egy hasonló akkordmenetet (ez lenne például a szinti-szólam, de persze akusztikus gitár is játszhatja), amelyhez egy folyamatosan mozgó tompított gitárszólamot, és egy tiszta hangszínű akkordfelbontós gitárszólamot is hozzátesztek. Az ütemmutató természetesen 4/4 is lehet.

A teljes „Tél” albumot a https://jonastamas.bandcamp.com linken tudjátok meghallgatni és itt lehet megvásárolni is.

Mindenkinek örömteli zenélést kívánok!

Jónás Tamás

https://youtube.com/jonastamas
https://facebook.com/jonastamas

Megjegyzés hozzáfűzése

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük