Voltál már úgy, hogy nehezen ment egy akkordváltás? Nem tudtál időben ráfogni az egyik akkordról egy másikra? Esetleg ez a probléma egy szólófigura esetében merült fel? Mindkét jelenség igen gyakori a gitártanulás során. Nézzük meg az 5 leggyakoribb okát annak, ha úgy érzed, a kezed nem elég gyors a különféle mozdulatokhoz. Olvass tovább!
A videó tartalma szövegesen is:
A lassú, feszes, görcsös játéknak több oka is lehet a gitározás során. Sőt, legtöbbször ezek az okok egyszerre fordulnak elő, ami még nehezebbé teszi a felismerésüket, és a kijavításukat. Nézzük meg az 5 leggyakoribb okát, ami a gitárosok kezét lassítja, így jóval könnyebben fel fogod tudni ismerni a problémát a saját játékodban.
1. Rossz tartás
A gitáron minden, amit csinálsz, a tartásoddal kezdődik. Ha rossz a tartásod, nem lesz soha könnyed és gyors a játékod, bármennyit is gyakorolsz. Mit jelent az, hogy rossz tartás? Olyan tartás, amiben feszülést, fáradást érzel bármilyen testrészedben. Ez a feszülés ugyanis az emberi test felépítése miatt szétterjed a testben, és egy idő után már a kezedet fogja lassítani.
Nagyon gyakori jelenség, hogy gitárosoknak a válluk fárad. De bármely más testrész is fáradhat, pl. a hát, a nyak, a kar. És ez a fáradás, feszülés tönkreteszi a mozdulataidat, ha nem figyelsz rá.
Próbáld ki! Játsszál a szokásos gitártartásodban egy 10 percet, majd lógasd le a kezeidet a tested mellé. Ha bármelyik karodban érzel egy megkönnyebbülést, amikor a tested mellé lógatod, akkor az azt jelzi, hogy feszes volt a karod gyakorlás közben. Nagyon gyakori a pengető kéz vállának a feszülése. Vizsgáld meg! Megkönnyebbül a pengető kezed válla, amikor 10 perc után lelógatod a tested mellé ezt a kezedet? Ha igen, akkor kezdened kell valamit a problémával, mert magától nem lesz jobb.
Ez persze a fogó kézzel is előfordulhat, vizsgáld meg azt is. Ha feszülést, fáradást érzel, akkor valamit meg kellene változtatnod a tartásodon. A lehetséges tartásokról ebben a videóban beszélek részletesebben: Mielőtt egy hangot is lefognál a gitáron
2. Az ujjak nyújtózási gyengesége
Nagyon gyakori probléma, hogy kezdő – vagy akár középhaladó – gitárosok keze, ujjai nem tudnak eléggé nyújtózkodni, és ez lassítja a játékot. A jelenség akkordoknál, tehát kíséretben, és szólójátéknál is előfordulhat. Vizsgáld meg a saját játékodat!
Fogj le egy C dúrt majd egy Dm-t. Hogyan fogod le ezt a két akkordot? Fel tudod már venni az akkordformát a levegőben? Szétnyílnak annyira az ujjaid, hogy már csak le kelljen rakni őket?
Vagy pedig le kell rakni az egyik ujjadat előbb, hogy mint egyfajta támaszték, azt felhasználva fogd le a többi ujjaddal a hangokat? Pl. C dúrnál vagy a Dm-nál nagyon gyakori, hogy a gitáros elsőnek a gyűrűs ujját lerakja, és csak azt mint támaszték felhasználva tudja a többi ujjat lerakni. Ez sajnos azt jelzi, hogy az ujjaid nem tudnak még elég messze nyújtózni.
A probléma persze szólójátéknál is megfigyelhető. Ha egy dallamnál a karodat kell használnod a helyett, hogy csak az ujjaiddal nyújtóznál, az is ezt a hibát jelzi. Nagyon gyakori, hogy kezdő, középhaladó gitárosoknak a karjuk is ugrál, mozog olyan helyzetben, amikor a feladat megoldható lenne csak az ujjak mozgásával is.
Ha ezt tapasztalod, akkor mindenképpen javaslom a dallamok, skálák gyakorlását. Ezekkel remekül lehet az ujjak nyújtózkodási képességét fejleszteni.
3. A kéz feszessége, fáradása
Nagyon gyakori probléma, hogy játék közben a kéz feszesebb a kelleténél, és e miatt fárad. És ez tönkreteszi a gyors és finom mozdulatokat. Kíséretben is szólójátékban is megfigyelhető. Vizsgáld meg a saját játékodat! Fogjál le egy D vagy G akkordot! A D dúrnál mit csinál a kisujjad (tehát az az ujj, ami nem fog semmit)? Előremered feszesen? Vagy a G dúrnál mit csináld a mutató ujjad (ha 2-3-4 ujjrenddel fogod)? Elmered a távolba? Ez az ujj feszülését jelzi. Ugyanígy, ha fogsz egy kvintet, mit csinálnak azok az ujjaid, amelyek éppen nem fogjál a hangokat. Ha feszesen ki vannak nyújtva, akkor az sajnos nem jó.
Szólójáték esetében a következőt figyeld meg. Játssz le egy dallamot vagy egy skálát! Hogyan mozognak az ujjaid? Össze-vissza kalimpálnak? Azok az ujjaid, amelyekkel éppen nem fogod a hangot, eltávolodnak messze a húroktól? Ha igen, az sajnos a kéz feszességét mutatja.
Másik gyakori jelenség, hogy a gitárosok túlzott erővel szorítják a hangokat. Így feszülés, fáradás jön létre az ujjakban, vagy akár a kézhátban, csuklóban, vagy a karban. Még a hüvelykujj párna is fájhat, ha valaki túlzott erővel támasztja a hüvelykujjal a nyakat.
Ez a probléma szinte mindenkinél előfordul, és csak lassú gyakorlással orvosolható. Lassú tempóban lehet csak megvizsgálni a mozdulatainkat elég figyelmesen és aprólékosan és kijavítani azokat, ha kell.
4. Pontatlan mozdulatok
A pontatlan mozdulatok magukban megakadályozzák, hogy egy sebesség fölé jussunk. Vizsgáld meg a saját játékodat! Ha csinálsz egy akkordváltást, akkor az ujjaid tudják mi a dolguk? Már a levegőben fel tudjál venni az akkordformákat? Vagy pedig ki kell tapogatnod a hangokat? Ilyenkor az ujjak tétován keresgélik, hogy hova is kellene menniük… Ha ez az utóbbi a helyzet, akkor nem elég pontosak a mozdulatok, és ez visszaüt a játékodra.
Ugyanez előfordul szólójáték közben is. Ha egy csúszás folyton félremegy, ha nem tudsz sokszor ráfogni a nyújtásra, ha nem tudod, hogy egy skálaformát melyik ujjaddal fogjál, ezért tétovázol, akkor az a pontatlan, még nem elég mélyen begyakorolt mozdulatokból jön.
A megoldás ebben az esetben is a lassú gyakorlás. Csak lassú tempó mellett tudod az ujjaidnak megmutatni, hogy pontosan mi is lenne a dolguk, hogyan is kellene, hogy mozogjanak.
5. Szinkronizációs gyengeség a két kéz között
Szólójáték esetében gyakori jelenség, hogy a két kéz nem egyszerre mozdul. (Itt most nagyon kis eltérésre gondolj, a másodperc egy tört részére.) Ez a kis különbség is elég hozzá, hogy a gitárjáték pontatlan legyen, és e miatt a pontatlanság miatt egy bizonyos sebesség már nem lesz elérhető a gitáros számára. Vizsgáld meg a játékodat most is! Játsszál egy egyszerű dallamot vagy skálafigurát. Majd próbáld felgyorsítani. Amikor ezt csinálod, akkor minden hang szépen kivehető marad? Vagy némelyik hang már inkább csak némán, tompán kattog? Ez utóbbi azt jelzi, hogy kicsit máskor pengettél, mint hogy lefogtad volna a hangot. A sebességet növelve elérnél hamarosan egy olyan szintre, ahol már nem lenne értelmezhető zeneileg, hogy mit játszol, mert nem szólnának szépen, tisztán a hangok.
Nagyon gyakori jelenség ez is, és csak lassú tempós gyakorlással javítható, fejleszthető.
A végére egy kérdés maradt: melyik problémával találkoztál már a saját játékodban? Vagy mi most ezek közül a legnagyobb problémád? Várom a hozzászólásodat! (Nekem mindegyik problémát jelentett, sok időmbe került, míg felfedeztem ezeket és ki tudtam javítani. Mind a mai napig mindig nagyon figyelnem kell rá gyakorlás közben, hogy ezek az okok ne rontsák a játékomat.)
Hello Csaba!
Jómagam a klasszikus (komolyzenei) tartást használom, zsámollyal a bal láb alatt. Ez jött be.
Viszont azt időről-időre tapasztalom, hogy elektromos gitáron is abban a magasságban esik jól a pengetős
kezemnek mint mondjuk egy akusztikus gitárnál. Tehát a nyaki pickup magasságában sőt
néha feljebb is a nyak felé. A filmeken viszont azt látom, hogy a gitárosok jóval hátrébb, inkább a híd hoz közel pengetnek elektromoson. Azt is tudom, hogy a pengetés helye módosítja a megszólalás hangszínét. Próbálom tudatosan
hátrébb vinni a pengetős kezem, de öntudatlanul valahogy mindig a nyak felé tér vissza. Ez baj? Mi az ideális pengetési terület elektromos gitáron?
Szia Ferenc,
köszönöm, hogy írtál!
Úgy van, ahogyan mondod, hogy a hangzás lesz más attól függően, hogy hol pengetünk. Tehát nincs ideális beállítás.
Vannak gitárosok, akik inkább hátrébb pengetnek, mások előrébb.
Az tény, hogy ha már a nyak felett pengetünk, akkor már elég jelentősen módosul a hang karaktere.
Meg a femhurok merevsege is kivan az ujjaknak egy erosebb lenyomast amit nem mindenki bir meg.Tehat a gitar minosege is szamit.
Köszönöm István a hozzászólásodat.
Számít, igen, a gitárbeállítás is, bár szerintem a gitáros technikája még jobban. Egyszer láttam a Satrianiról egy videót, amiben
egy teljesen rosszul beállított gitáron játszott fantasztikusan. Megjegyezte a végén, hogy nehéz volt játszania rajta, de azért sikerült.
Szia Csaba!
Köszi a videót! Mindegyik hibát megfigyeltem magamon.
Nekem most a gyorsítás, és a két kéz közötti szinkronizálás a legnagyobb problémám.
Üdv:
Szia Imi,
köszönöm a visszajelzésed!
Sajnos mindegyik dolog belejátszhat abban, hogy nehezen tudod a kezed gyorsítani, ettől is nehéz a dolog,
mert többféle problémát kell megoldani a sikerhez.
A leckék alapján – amiket küldesz – szerintem az alap tartásod jó, az nem lehet gond. A nyújtózás lehet, arról beszéltünk már.
A kézben lévő feszültség is lehet probléma és a szinkronizáció.
A mozdulataid szerintem elég pontosak, azzal nincs gond.
Szerintem a nyújtózásra és a kézben lévő feszültség lecsökkentésére kellene még energiát fordítanod.
Szia!
Csaba
Szia
Szinte mindegyik problémával találkoztam.
Ami most is probléma a c-dúr lefogása a nyújtózás és a kétkéz szinkronja.
Szia János,
köszönöm a visszajelzésed!