F#m (A dúr) hangnem/skála gyakorlása többféle technikával 6


Ebben a leckében F#m skálának a gyakorlását találod többféle példával. Egy skálát megéri többféle módon, többféle technikával gyakorolni, hogy minél jobban rögzüljön. Nézd végig ezeket a példákat, hogy ha foglalkozol skálákkal, akkor tudjál inspirációt szerezni belőlük.

A videó tartalma szövegesen:

Skálák, hangnemek gyakorlása pengetéssel gitáron

A videóban bemutatom a számomra legfontosabb technikákat, amelyekkel a skálákat/hangnemeket szoktam gyakorolni. Nézzük végig ezeket.

A bemelegítést leggyakrabban valami egyszerű pengetéses figurával szoktam kezdeni. Nem is szoktam végigmenni a skálán, hanem 1 vagy 2 húron végzem a pengetést. Ilyenkor akár többféle pengetéses mozgással is kísérletezem. (Mostanság rákaptam a Michael Antonio Batio féle pengetésre, de az Yngwie féle pengetést is szoktam gyakorolni.) Kipróbálom az alkaros pengetést, és az ujjal történő pengetést is. Majd meglátom, hogy nagyobb tempóban melyik lesz a nyerő, de az is lehet, hogy ezeknek egy kombinációja lesz az.

A pengetést általában valami szekvenciával szoktam folytatni, pl. egy négyes szekvenciával, vagy egy egyhúros szekvenciával. Utána jöhetnek nagyobb skáladarabok, például 4 húron. Kipróbálom az angolban economy pickingnek nevezett pengetést is, akárcsak a sima váltott pengetést.

Igyekszem a gitárnyak különböző helyein végezni ezeket a pengetéses motívumokat, hogy ezzel is elősegítsem a skála memorizálását végig a nyakon.

Végül különböző fekvések sorba fűzését is szoktam gyakorolni. Így gyakorlom azt is, hogy az egyik fekvésből át tudjak menni egy másikba folyamatos játék mellett.

Gyakorlás legato technikával

A pengetés mellett mindig a legato technikát is gyakorlom, vagyis, amikor a fogó kézzel történik a hangképzés ráütésekkel és visszapengetésekkel (angolban hammer és pull-off; így találkozhatsz vele a neten).

Ezt leginkább úgy szoktam csinálni, hogy kiválasztok egy figurát, és azt megcsinálom legatoval, majd egyből átváltok pengetésre, így sorba fűzve a két technikát. Ezt azért találom hasznosnak, mert az a valós szólózás, improvizáció során is egy kihívás, hogy az egyik technikából át tudjak menni a másik úgy, hogy ne legyen döccenés a két technika között, a két kéz szinkronja megmaradjon (amikor a legatoból átváltok pengetésre).

Gyakorlás sweep picking technikával

Arpeggiokat (akkordformák szólisztikus módon) mindenképpen szoktam nézni, és bár váltott pengetéssel is lehet ezeket gyakorolni (az is egy jó gyakorlás), sokszor a sweep picking technikát szoktam használni erre a célra. Ezt is szoktam kombinálni legato technikával, a sweep picking forma legmagasabb két hangját meg szoktam ismételni legatoval, így egyszerre két technikát is gyakorlok.

A zeneelméleti tudás mindenképpen hasznos, de itt aztán pláne, hiszen ennek a segítségével tudom, hogy milyen akkordok vannak F#m/A dúr hangnemben. Így ezeket az akkordokat le tudom játszani a gitárnyak több fekvésében a sweep picking technikával. Általában 2-3 vagy 4 húros sweep formákat szoktam gyakorolni

Ritmusgitár gyakorlás

A végén pedig mindig szoktam a ritmusgitározást is gyakorolni. Általában csinálok egy egyszerű riffet egyes hangokkal vagy kvintekkel, és azt próbálom eljátszani. A skálából színező hangokat is hozzáadhatok, így változatosabb lesz a riff. Ha van időm átgondolni a dolgokat, akkor itt is próbálok több húron gondolkozni, hogy minél jobban átlássam a lehetőségeket.

Összefoglalás

Nagyjából a fent felsorolt technikákkal szoktam a skálákat/hangnemeket gyakorolni. A fentebbi technikák természetesen csak példák, lehet még több más technikát is felhasználni. Remélem, ebből a bejegyzésből kaptál inspirációt, hogy elkezd vagy folytasd a skálák gyakorlását, ami a zene tanulás egyik legalapvetőbb része.

A kérdésem az, hogy te hogyan szoktad a skálákat gyakorolni? Melyik skálát/hangnemet gyakorlod mostanság? Milyen technikával? Írd meg hozzászólásban, kíváncsi vagyok!


Megjegyzés hozzáfűzése

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

6 Gondolat “F#m (A dúr) hangnem/skála gyakorlása többféle technikával

  • Molo

    Ezek jó, hasznos tanácsok. Köszi!
    Azt látom, hogy az Ibanezt és a Fender sratot használod a videóidon. A háttérben a többi gitárt nem használod ilyen célra. Melyik a kedvenc? Miért pont ezt a kettőt szerepelteted?

    • Csaba Bejegyzés szerzője

      Köszi Molo a visszajelzést!
      A háttérben a bordó gitáron egy bariton gitár, mélyebbre van hangolva, így oktatásra mindig jó (bár már raktam fel vele leckét, amikor a fríg skálát mutattam be).
      Aztán van egy basszusgitár, meg a feleségem balkezes gitárja.
      Így a fender és ibanez marad. 🙂

  • József

    Szia Csaba!
    Nagyon örülök ennek a videónak mert sok hasznos dolgot mutatsz be benne amivel
    segíted a skálák / számomra egysíkú és kissé unalmas/ gyakorlását.
    Én egyébként próbálok minél több skálát játszani, de semmi extra csak az alaphangról
    kiindulva a skála legmagasabb hangjáig játszva egyszerű le-föl pengetéssel megyek
    végig a gitár nyakán. Annyit szoktam még csinálni hogy az alaphangot nem csak az egyes ujjammal fogom, hanem a kettes hármas és négyes ujjal is indítom a skálákat, így keresem meg a számomra legkényelmesebb, minél kevesebb nyújtózkodással járó lejátszási módot. Na de most látva a videódat megpróbálok egy kis színt vinni a gyakorlásomba.
    Köszi szépen!
    Üdv
    József

    • Csaba Bejegyzés szerzője

      Szia József!
      Köszönöm, hogy írtál!
      Az is teljesen jó módszer, amit csinálsz!
      De örülök, hogy találtál valami inspirálót a videómból!
      Sok sikert József, folytasd a gyakorlást!
      Szia!
      Csaba