Ez a dallam Tamás legújabb, Ősz című albumán található. Bár a fogások könnyűek, de sokat tanulhatsz ebből a kis riffből, mert 9/8-ban van, így kicsit trükkösebb a szokásosnál. Olvass tovább, tanuld meg ezt a remek dallamot!
Át is adom a szót Tamásnak.
„Köszöntöm a Gitároznijó olvasóit, és egy korábbi leckét követően (link: http://gitaroznijo.hu/index.php/2016/08/gitar-lecke-jonas-tamastol-az-uj-ep-jevel-kapcsolatban/) nagy örömmel tértem vissza és készítettem el számotokra ezt az anyagot. Ebben a leckében a számolást, ritmusérzéket tudjátok edzeni és egyben hasznos dallamalkotási ötletet is átvehettek belőle.
A szóban forgó részlet 1:39-nél indul el. Ha a beillesztett lejátszóra kattintotok, akkor pontosan ezen a helyen fog elindulni a felvétel:
Ez a részlet D-mollban van, azaz a skálánk 1b előjegyzésű: D E F G A B C (ahol a B hang megfelel az angol Bb jelölésnek).
Ahogyan a kottán is látszik, 9/8 az ütemmutató, tehát ütemenként 9 db nyolcadnak megfelelő hosszúságú hang fér el. Ezt lehet magunkban 3+3+3 módon is tagolni, bár gyakoribb az 5+4 és 4+5 tagolás. A fenti zene az 5+4 tagolást követi, tehát a nyitó ütemhangsúly után a 6. nyolcadnál lesz még egy ütemhangsúly.
A pengetés ujjakkal történik (D-húr hüvelykujjal, G-húr mutatóujjal, H-húr középső ujjal). A bal kéz 1. és 4. ujja fogja le az 1. ütem hangjait, utána minden ütemben más az ujjrend: 1-2. ujjak a 2. ütemben, 2-3. ujjak a 3. ütemben és 1-3. ujjak a 4. ütemben. Tehát a bal kéz ujjainak gyors váltását is tudjátok gyakorolni.
Dallam szempontjából egyszerű ez a zenei részlet, mivel a D-moll skála 5. fokáról ereszkedik a dallam szekundonként a 4 ütem során: A-G-F-E. Ritmus szempontjából is egyszerű, mivel az összes hang egyforma nyolcad.
Adagolás szempontjából viszont nem könnyű, ezért lesz szükség számolásra: az első 3 ütemben eltérő pontokon vannak a húrváltások, utána a 4. ütemben a 3. ütem szerkezetét ismételjük meg. Erre azért volt szükség, hogy a 4 ütemes körben egy kis extra mozgás, változatosság jelenjen meg, ha már a dallam és a hanghosszúságok egyaránt egyszerűek. Ha például ugyanezt az ereszkedő dallamot játszanánk a H-húron, de a húrváltások kombinálása minden ütemben azonos lenne, akkor sokkal laposabb lenne a végeredmény.
Érdekességképpen bemásolom a billentyűszólamot is. A bal kéz játssza a basszust:
A 4 ütemes gitártéma kétszer megy végig, és a 8 ütem során a billentyű nem azonos basszusokat tesz hozzá. Először D-G-F a sorrend, majd pedig D-B-A. Ez is arra szolgál, hogy az ismétlődő gitártéma folyamatosan egy megújuló, változatos hatást kaphasson.
A jobb kéz pedig a billentyűtéma magasabb hangjait játssza:
Itt is az látható, hogy a 2×4 ütem során eltérő kíséret van, miközben a gitártéma ismétlődik, tehát az azonos gitártémára eltérő akkordok kerültek rá.
Remélem, hogy hasznosnak találjátok az anyagot a két kéz szinkronja, a számolás és a hangszerelés témakörében egyaránt. Kreatív feladatot is szeretnék adni: találjatok ki egy hasonló ereszkedő dallamot például A-mollban, üres A-húrral, és G vagy H húron mozgó dallamvonallal. Az ütemmutató természetesen 4/4 is lehet.
A teljes „Ősz” albumot a https://jonastamas.bandcamp.com/album/the-four-seasons-pt-3-autumn linken tudjátok meghallgatni és itt lehet beszerezni is.
Mindenkinek örömteli zenélést kívánok!
Jónás Tamás”
https://youtube.com/jonastamas
https://facebook.com/jonastamas
Köszönöm szépen Tamásnak ezt a remek leckét, nagyon tanulságosnak találtam. Jól bemutatja ez a téma, hogy egy néhány hangos kis riffből mennyire izgalmas dolgot lehet csinálni, ha az ember nem csak magukat a hangokat nézi, de a ritmikát, ütemmutatót, a hangok felrakását, kontrasztot, stb.
Nagyon melegen javaslom a kreatív feladat elvégzését is, amit Tamás fentebb ajánlott. Egy ilyen feladat elvégzése, feltérképezése során lépnek működésbe leginkább a zenei fogaskerekek a fejünkben.
Sikerült megtanulni? Tudtál csinálni saját ötleteket? Írd meg hozzászólásban, kíváncsi vagyok!