Ebben a videós leckében megnézünk két módszert, amivel fel tudod dobni blues gitár szólóidat. Nézd meg tovább a bejegyzést a részletekért.
A videó tartalma szövegesen is:
A kontraszt zenei elve a blues gitár szólók felépítésében
Ha voltál már úgy, hogy unalmasnak találtad a blues szólóidat, mintha mindig csak magadat ismételnéd, akkor valószínű, hogy nem használtad tudatosan a kontraszt zenei elvét.
Nézzünk meg két módszert, amelyek a kontraszt elvét használják fel. Sok zenei területen lehet kontrasztot létrehozni, hogy érdekesebbé tegyük vele gitár szólóinkat.
Létrehozhatjuk azt ritmikával. Játszhatunk lassú ritmikát, hosszabban kitartott hangokkal, vagy éppen gyors ritmikát, rövid hangokkal. Játszhatunk egyenletes ritmikát (pl. több nyolcad egymás után), és szaggatott ritmikát (pl. nyolcadok, tizenhatodok és negyedek váltogatása rövid időn belül).
Létrehozhatjuk a kontrasztot a hangokkal is. Játszhatunk egy skálából feszült hangokat vagy stabil hangokat. Létrehozhatjuk a kontrasztot hangtartomány szerint: játszhatunk mélyebb hangtartományban, vagy éppen magasabban. És létrehozhatjuk hangtávolság szerint. Játszhatunk a skálából szomszédos hangokat, vagy játszhatunk egymástól távolabb lévő hangokat.
A lényeg az, hogy tudatosan figyeljél ezekre a lehetőségekre, amikor végiggondolod a gitár szólóid, improvizációid felépítését. És persze nem kell mindig teljes kontrasztot létrehozni, lehet az, hogy a dal/szóló egyes részeibe kevesebbet raksz bele, ha éppen a zene úgy kívánja. Csak tudjál magáról a lehetőségről. Gondoljál rá, hogy ha egyhangúnak, unalmasnak tűnik a blues szóló játékod, akkor a most bemutatott két lehetőség azonnal segíthet.
Két példa, amely segítségével izgalmasabbá teheted a blues szólóidat
A videóban két példát találsz blues stílusban (az elvek persze bármilyen stílusban működnek, így rockban is, metalban is). Az elsőben a ritmika segítségével hozunk létre kontrasztot egy blues gitár szólóban. Ha csak egyféle ritmikát játszanánk egy gitár szólóban, az nagyon hamar unalmassá válna. Ha azonban figyelünk rá, hogy többféle ritmikát játsszunk, akkor szinte biztos, hogy izgalmasabb lesz a szólónk. A példában játszunk lassabb ritmikákat (negyedek és felek), közepes sebességűeket (bluesos nyolcadok) és gyors ritmikákat (triolák). Ezeket kombinálva alapból érdekes blues szólót tudunk csinálni.
A másik példa a hangtávolságokat használja fel. Egy skálából (mint itt a pentaton skála) játszhatunk szomszédos skálahangokat. De ha csak ilyeneket játszanánk, az egy idő után monoton, egyhangú lenne. Ezért megéri időnként egymástól nagyobb távolságra lévő skálahangokat is bejátszani, amelyek nem szomszédos skálahangok. Ez az „ugrás” a fülünk számára kész felüdülés lesz a szomszédos skálahangokhoz képest. Tehát szomszédos és nem szomszédos skálahangok kombinálásával izgalmas gitár szóló fog létrejönni.
Próbáld ki te is ezeket a lehetőségeket, amikor a legközelebbi blues, blues-rock gitár szólódon/improvizációdon gondolkozol. A két példa TAB-ját itt találod, le tudod tölteni.
Ha pedig segítség kell a tanulásban vagy még több lehetőséget szeretnél megismerni, amivel fel tudod dobni a szólóidat, nézd meg a Mágikus Blues Szóló Biblia online tanfolyamomat.
Köszi!
Főleg, hogy most valóban le tudom tölteni és kinyomtatni a kotta-tabot. Apró kis gyakorlatok amik lassan beépülnek a technikáim közé. Lassan van már némi fogalmam az egész blues szólózásról (amíg meg nem hallgatom mondjuk S.R.V-t).
Szia Molo, köszi, hogy írtál!
Örülök, hogy beépülnek ezek a dolgok a játékodba!
SRV tényleg nagyon klassz!