A hetekben voltam Mark Knopfler koncertjén, és ennek apropójából merült fel bennem, hogy összegyűjtök pár dolgot a szólójátékából, ami szerintem nagyon tanulságos. Nézd meg a videós leckét.
A videó tartalma szövegesen:
Ebben a bejegyzésben olyan technikákat, módszereket mutatok be, amelyeket bármilyen stílusban felhasználhatsz. Mark zenéje, amolyan dallamos rock, de ezeket a módszereket fel lehet használni, bluesban, metalban, jazzban, bármiben. Nézzünk is meg akkor 3 szóló technikát/módszer, amit te is be tudsz építeni a saját játékodba.
1. Motívumok, figurák ismétlése gitár szólók során
Mark szinte minden szólójában felhasználja ezt a módszert. Bejátszik egy kis, néhány hangból álló dallamot, és azt megismétli. Vagy egy az egyben, vagy kis variációval. Ezzel azt éri el, hogy minden szólóját az ember szinte betéve tudja, annyira belejátssza a kis dallamokat a hallgatóság fülébe. Ezt a módszert te is fel tudod használni! Ne félj jó párszor megismételni egy néhány hangból álló kis dallamot. Így a hallgatóság egyfajta „fogást” tud találni majd a szólóidon, sokkal könnyebben fognak rá emlékezni, és a szólójátékod rendszerezettebbnek, jól felépítettnek fog hatni.
Nem is hinnéd, mennyire gyakori probléma, hogy egy gitáros úgy érzi, hogy kifogyott az ötletekből szólózás során. Gitártanárként gyakran tapasztalom ezt a diákjaimmal való gyakorlás során is. Ilyenkor egy viszonylag könnyebb megoldás a problémára, ha megtanulunk figyelni a kis dallamokra, amiket bejátszottunk, és megpróbáljuk részben vagy egészben megismételni azokat.
Próbáld ki te is! Észre fogod venni, hogy egyrészt a szólóid jobban megjegyezhetők, felismerhetők lesznek, másrészt sokkal jobban fogsz tudni gazdálkodni az ötleteiddel.
2. Perkusszív gitárjáték szólózás során
Ez azt jelenti, hogy adunk egy erőteljes ritmikai részt is a játékunknak. Mark ujjal penget szinte mindig, így nála ez teljesen beépült a játékába, mivel az ujjaival könnyebben meg tudja ezt oldani. De ettől még pengetővel is megpróbálhatunk hasonló hatást elérni. Az egyik lehetőségünk az, hogy szólózás során az ujjainkat csak finoman rárakjuk a húrokra, és így azokat megpengetve csak egy csattanást fogunk kapni. Bluesban, rockban sokszor használják ezt a technikát. Próbáld a szólóidba te is belerakni ezt. Metal zenében talán inkább a riffekbe szokták ezt belerakni, de ez persze felhasználás kérdése.
A másik módszer a perkusszív játékra, hogy egy vagy két hangot pengetsz csak meg többször egymás után, és megpróbálsz ezzel az egy-két hanggal valamilyen ritmust játszani. Ezt tovább fokozhatod, ha letompítod a húrokat a pengető kezeddel a húrlábnál, és úgy csinálod. Így lesz egy feszes, pattogó jellege a hangoknak. Mivel csak 1-2 hangot játszol, így a dallamok helyett előtérbe kerül a ritmika. Így egy szólóba több zenei elem is megjelenik, ami így egyből változatosabb, izgalmasabb lesz.
A harmadik módszer pedig egyszerűen az, ha erőteljesen pengetsz. A lágy pengetésnek teljesen más a hangulata, érzete, mint egy erőteljes pengetésnek. Az erőteljes pengetés egyből perkusszív is. Próbáld ki ezt is a játékodban!
Hallgasd meg a Down to the waterline c. dalt még a Dire Straits-től. Figyeld meg ezt a technikát 1:18-1:19-nél.
Ugyanez a technika csak hosszabban a Telegraph Road-ban. 10:25 és 10:37 között.
3. Húronként 1 hang pengetése, arpeggio játék
Mark ujjal való pengetéséből következik, hogy könnyen fel tud rakni olyan futamokat, amikor is csak 1 hangot penget húronként. Pengetős játéknál erre a sweep picking technika való. Ennek során a pengetővel csak végigszántjuk a húrokat le – vagy felfele. Így gyorsan lehet egy mély hangról egy magas hangra jutni, vagy vissza. Ez pedig azért jó, mert ez a hirtelen, gyors hangmagasság változás növeli a drámát, a feszültséget.
Tetszőleges húron lehet csinálni, tehát játszhatod ezt a technikát 2 – 3 – 4 – 5 vagy 6 húron is. És persze ezt a technikát lehet kombinálni a ráütésekkel, visszapengetéssel (hammer, pull-off), váltott pengetéssel, stb.
Ha már ismered a sweep picking technikát próbáld a többi szóló technikával kombinálva beépíteni a játékodba! Garantáltan sokszínűbbek, változatosabbak lesz tőle a szólóid, improvizációid.
Mark a Private Investigations c. számában például többször használja ezt a technikát, persze összefűzi más technikákkal. De majd minden szólójában megjelenik. 6:00-tól van egy szóló, de előtte, utána is vannak kisebb szóló betétek.
Ha ezt a 3 módszert beépíted a játékodba, biztosan izgalmasabban fogsz játszani, és a hallgatóságnak is nagyobb zenei élményben lesz része. Próbáld ki!
Neked melyik a kedvenced? Írd meg.
Ha pedig kihagytam valamit, amit te szeretsz Mark Knopfler játékában, írd meg hozzászólásként, kíváncsi vagyok.
Ha pedig bluest vagy blues-rockot játszol, és segítségre van szükséged a további blues szóló technikák elsajátításában, akkor nézd meg a Mágikus Blues Szóló Biblia online tanfolyamomat, amelyekben egy lépésről-lépésre módszerrel tanulhatod meg ezeket.
Szia Csaba ! Hát bizony ez a Márk Knopfler bácsi nem akár milyen gitáros amikor a Dire Straits Sultans Of Swings vagy Brothers in Arms cimü dalt meghallottam egyből a kedvenc gitárosaim közé került csodálatos dallam világa és pengetési technikája miatt . De nálunk is van egy érdekes stiíusú gitáros Snétberger Ferenc . Még Al Di MEOLA / általam igen tisztelt gitáros / is felfigyelt gitár játékára . Sajnos a Márk Knopfler koncerten nem voltam jelen de abban biztos vagyok ,hogy egy fergeteges koncert lehetett már a neve is garancia erre . Köszi a leckét . Szia Gábor
Szervusz Csaba!
Köszönöm az anyagot. Érdekes dolgokat feszegetsz benne, a lebontott improvizációról.
Nos a koncerten nem voltam, nem igazán szeretem Markot, de csak emberileg.
A gitárjátéka viszont tetszik, főleg abból az időből, amikor még a mesterrel koncertezett.
https://www.youtube.com/watch?v=5wTVLIZaxMk
https://www.youtube.com/watch?v=iJqx65EDs48
Üdvözlettel
Sen. lászló
Szia László!
Köszönöm, hogy írtál! Igen, remek dalokat írtak Chet-tel is.
Köszi a linkeket,
szia!
Csaba