Jártál már úgy, hogy nekiveselkedtél egy akkordváltás megtanulásának, csak gyűrted és gyűrted, de csak nem sikerült a váltás? Tudod, amikor már az ujjbegyed is fáj a húrok szorongatásától, de csak nem akar sikerülni? Vagy amikor egy dalban két akkordot gyorsan kellene váltani, de úgy érzed, hogy te csak olyan gyorsan tudod váltani a két fogást, mint ahogyan egy lajhár mászik fel a fára?
Ez a jelenség gyakoribb, mint gondolnád. Szinte minden gitáros átesik rajta. Ebben a leckében azt nézzük meg, hogy miért jön ez létre, mi az a két nehézség, buktató, amire oda kell figyelned, ha gyors és folyamatos akkordváltásokat szeretnél a gitáron. Tanácsokat is fogsz találni, hogy hogyan tudod legyűrni ezt a két akadályt. Nézd meg a videót és/vagy olvass tovább!
A videó lényege szövegesen:
Bár már kb. 26 éve volt, de mind a mai napig kristálytisztán emlékszem rá, hogy mennyire megszenvedtem a G dúr akkorddal. Gyakoroltam és gyakoroltam, de csak nem akart menni. Ez az emlék is sokat segít abban, hogy jobban megértsem azt, hogy a diákjaim min mennek keresztül, amikor az akkordokat tanuljuk. Az egy dolog, hogy az intelligenciánkkal megértjük, hogy hogyan kellene lefogni az egyes akkordformákat, de sajnos az a másik, hogy a kezeink képesek-e lefogni azokat. A saját tapasztalatomból és diákjaim fejlődése alapján azt gondolom, hogy két alattomos buktató van, ami a folyamatos akkordváltásokat hátráltatja.
Nézzük meg mindkettőt:
- Akadály: koordinációs probléma az akkordváltások során
A koordinációs probléma azt jelenti, hogy az ujjaid nem tudják egészen pontosan, a legapróbb kis rezdülésig, hogy mit is kellene csinálniuk. Az ne tévesszen meg, hogy te magad tudod, hogy mit kellene csinálniuk! Ha az ujjakban nem rögzült mélyen az a mozdulat, ami kell a folyamatos váltáshoz, akkor az ujjaid még nem tudják a feladatukat. Két módszerrel tudod megállapítani, hogy koordinációs problémád van bizonyos akkordformákkal:
a. Ha váltás során az ujjaid nem találják meg egyből a helyes mozdulatot.
Figyeld meg, hogy hogyan fogsz rá akkordváltás során a számodra nehezen menő akkordra. Ha azt találod, hogy mellényúlsz, az ujjaid tétovák, nem tudják egyből a helyes mozdulatot, ha ki kell tapogatnod az ujjak helyét, az jelzi, hogy koordinációs problémával van dolgod.
b. Próbáld meg az akkordformákat (nagyjából) már a levegőben felvenni. Ha nem sikerülnek, az jelzi a koordinációs problémát, az ujjaid még nem tudják, hogy milyen formát kell felvenniük.
Megoldás a problémára: lassú gyakorlás, vagy részformák gyakorlása. A lassú gyakorlás ebben az esetben azt jelenti, hogy lefogod az egyik akkordot, majd felemeled az ujjaidat a húrokról, megint lefogod, megint felemeled, és ezt megismétled párszor. A lényeg az, hogy amikor felemeled az ujjaidat, a levegőben is próbáld megtartani az akkordformát! Így fogják az ujjaid megtanulni, hogy milyen formát kellene felvenniük. Fontos, hogy ezt lassan csináld, mutasd meg az ujjaidnak a helyes mozdulatot! Ha olyan sebességet választasz, amin az ujjaid tétovák lesznek, azzal nem mész semmire! Annyira le kell lassítanod a mozdulatot, hogy minél jobban tudjad az ujjaidat kontrollálni. Mutasd meg lassú tempón az ujjaidnak, hogy mit is kellene csinálniuk.
A részformák gyakorlását a Kezdőgitártréningben megtalálod. Az ingyenes részt itt találod – Kezdőgitártréning, ha a mélyebb gyakorlási útmutatót akarsz, akkor itt találod a részleteket – Kezdőgitátréning 5 hónapos tanfolyam.
2. Akadály: fizikai probléma
Ez a probléma akkor lép fel, ha a kezed még nincs felkészülve bizonyos akkordformák lefogásához. Ez egy természetes dolog a gitár tanulás során, hiszen a fogó kéznek nagyon szokatlan mozdulatokat kell megtanulnia. A gitáron kétféle akkordforma van: szűkebb forma, amelyben az ujjak közelebb vannak egymáshoz, és tágabb akkordforma, amelyben az ujjakat jobban szét kell nyitni. A fizikai problémák főként a tágabb akkordformáknál szoktak jelentkezni.
Vizsgáld meg, hogy hogyan fogod le a szélesebb formákat! Ha azt tapasztalod, hogy az egyik ujjadat le kell először rakni ahhoz, hogy lefogd a többi hangot is, az lehet, hogy azért van, mert nem tudod kellőképpen tágra nyitni az ujjaidat. Ez lelassítja, és görcsössé teszi az akkordváltásaidat. Gyakori eset, hogy pl. a C dúr vagy a D moll akkordnál a gitárosnak le kell tennie először a gyűrűs ujját, hogy onnan (mint egy mankó segítségével) le tudja fogni a többi ujjával a többi hangot.
Megoldás a problémára: gyakorolnod kell az ujjaid nyújtózkodó képességét, vagyis azt, hogy egymáshoz képest minél jobban szét tudd nyitni az ujjaidat. A leggyakoribb az, hogy a középső ujj és a gyűrűs ujj van „összeragadva”, ezt a két ujjat nehéz sok gitáros számára elkülöníteni. (Ezért is nehéz a D moll és a C dúr, hiszen mindkettőben pont ezt kell csinálni.)
Az ujjak nyújtózását bármivel tudod fejleszteni, a lényeg az, hogy amit gyakorolsz, abban próbáld meg a karodat minél kevéssé használni, és minél inkább az ujjakat. Diákjaimmal a legkülönfélébb mozdulatokat szoktuk órákon csinálni, aminek pont ez a célja. Ebben elkerülhetetlen a jó tartás, amely során a kezedet szembefordítod a gitár nyakával.
Fontos! Vigyázz a kezedre, meg ne sérüljön! Ne vidd túlzásba, és gyakorlás közben pihentesd a kezedet rendszeresen. Már egy néhány perces gyakorlás ki tudja fárasztani a kezedet, így nagyon figyelj rá, és a fáradtság első jelére pihentesd kicsit. Lógasd le a tested mellé, az a legjobb, és várj így egy kicsit.
Az akkordváltások nehézsége a gitáron abban rejlik, hogy ez a két probléma legtöbbször egyszerre jelentkezik! Meg kell vizsgálnod a mozdulataidat, hogy lásd, hogy a kettőből melyik hátráltatja az akkordváltásaidat. Így ha ezt a két területet fejleszted, akkor az akkordváltásaid sebessége és folyamatossága is fejlődni fog.
Szia Csaba ! Köszi a leckét nagyon sokat tanultam belőle , én mind a két hibát elkövetem főleg G -ről D – re váltásnál egyébként úgy látom a kis ujjam a legbénább ezekben a váltásokban . Megpróbálom már a levegőben felvenni az akkord helyzetét mielőtt még megérinteném a húrokat . Az ember nem is gondolná ,hogy sok kis trükk van amit ha nem ismerünk nehezen tudunk fejlődni . Gondolok itt a skálák gyakorlására amikor kis részekre bontva gyakoroljuk a különböző skálákat ahogy az egyik videóban mondod meg hát ugye a lazaság ezek nagyon fontos dolgok . Köszi a leckét még egyszer . Szia Csaba ! Gábor voltam Szombathelyről
Szia Gábor!
Köszönöm a visszajelzést, örülök, hogy tetszett a lecke.
Sajnos, a legtöbb gitárosnál egyszerre fordul elő mindkét nehézség, nekem is ez volt.
Örülök, hogy figyelsz a dolgokra, amikről szó volt az eddigi videókban.
Folytasd így tovább,
szia!
Csaba
Én klasszikus gitárt tanultam, nagyon jó tanárom volt. Nem emlékszem, hogy ez a probléma felmerült volna nálam. Viszont sok ismerősömnél felmerült és a következő módszert javasoltam nekik, amivel meg is tanulták (lehet, hogy te ezt hívod részformák gyakorlásának, ez esetben bocsi, hogy leírtam): először egymás után, egyesével tegyük le az ujjakat a megfelelő helyre. Következő lépés, hogy két ujjat egyszerre, majd a többit egyesével, és így tovább. Utolsó lépés, hogy minden ujjunkat egyszerre tesszük le.
Pl. dmoll-ra: először a mutatóujjadat tedd az f hangra, majd a középsőt az a hangra, végül a kicsit (vagy, ha úgy tanultad, a gyűrűset) a d hangra. Ezt csináld meg párszor. Ha már megy, akkor a mutató- és középső ujjadat egyszerre tedd a helyükre, majd tedd le a kisujjadat. Ezt is gyakorold, amíg nem megy gördülékenyen. Észre sem fogod venni, és már mind a három ujjadat egyszerre teszed le. Ez az utolsó lépés, ezt lehet még tovább gyorsítani.
Szia Lőrinc!
Köszi, hogy írtál! A részformák esetében nem teljesen ugyan arra gondolok, amit írtál, de hasonló elvre.
Az is klassz, amit írtál!
Szervusz Csaba
Tetszenek a videok és hatalmas élményt okozott mikor eljátszottam a kiskecelányom mint egy rock sztár úgy ereztem magam 🙂 Szeretnek komolyabban meg tanulni gitározni . Szeretnek a tanítványod lenni .
űdv Gábor
Szia Csaba!
Jó, hogy gondoltál erre is, és megosztottad velünk kezdő gitárosokkal. Ezeket az akadályokat én is tapasztalom gyakorlásaim során, de eddig nem tudtam megfogalmazni és persze tenni sem tudtam ellene. Most már igen. KÖSZÖNÖM!!!
Szia Judit, köszönöm a visszajelzést, örülök, hogy segített ez a lecke. Nekem is felléptek ezek az akadályok, jól ismerem őket én is. 🙂
Üdvözöllek Csaba !
Nagyon hayznos volt az „előadásod” !
Üdv.
János
Köszönöm János, örülök, hogy tetszett!
Draga Csaba,
Koszonom ezt a lecket. Epp itt tartok. tanulom a Tarrega kicsi arpeggio gyakorlatot, es a negyedk accordot csak nagy fajdalmak utjan vagyok kepes lenyomni. Hogy elore gyakorolom, a kez helyzetet amit ajanlasz ugy erzem fog menni csak turelemmel sokat kell csinalni.
Te egy csodas tanar vagy. Bar en a classicus guitart tanultam 40 evvel ezelott, es azt hittem, hogy mindent elfelejtettem, de ez nem igy van az alapok mar az elmult 6 het alatt vissza kezdenek jonni, es a te utmutatasaod nagyon segit.
Kesobb szeretnek a novendeked lenni, rendesen, ha csinalsz ilyesmit is. En szobrasz vagyok es a kezem kicsit tonkre tettem, de nem veszes.
Mindent csinalok amit ajanlasz es lassan megyek elore. Nagyon boldog vagok. Nezd meg a web site, http://www.gabriellabollobas.com
itt a szobraim vannak. de mikor fiatal voltam enekeltem es gitarral kisertem magam.
a You Tube – on, ‘Farkas Gabi enekel’, cimen lathato vagyok.
Szeretettel, Gabi
Szia Gabi, köszönöm, hogy írtál!
Igen, fontos, hogy az ember türelmes legyen a nehezebb fogásoknál, és fokozatosan és kitartóan gyakoroljon.
Menni fog biztosan az arpeggio gyakorlat, ha így csinálod!
Igen, online is tanítok, a Gitároktatás oldalon megtalálod a részleteket.
Köszi a weboldaladat is!
Szia Csaba. Köszönöm a videót és a szöveges ismertetőt. Nagyon hasznosnak találom. Nálam mindkettő probléma fönnáll. Viszont elég kitartó vagyok hogy kijavítsam őket. Nagyon tetszenek a leckék. Továbnra is lelkesen használomaz általad adott technikákat.
Szia József!
Köszönöm, hogy írtál, örülök, hogy hasznosnak találtad az anyagot.
Sajnos, általában mindkét probléma fenn áll, nekem is így volt régebben.
Lényeg, hogy kitartó vagy, így meg fogod tudni oldani mindkettőt.
Így tovább, szia!