Gyakorolj velem – 14 perces gyakorlatsor kezdő gitárosoknak 2


Ebben a leckében több különféle gyakorlatsoron fogunk végigmenni, amelyek kezdők számára készültek. Lesz benne húrbiztonság, váltott pengetés, ujjak nyújtózása (kromatikus gyakorlatok) és akkordváltások. Gyere, csináld velem a gyakorlást.

Nézzük végig, hogy milyen gyakorlatok találhatóak a videóban.

1. Húrbiztonság

Nagyon fontos alapkészség, hogy gitáron eltaláljuk a megfelelő húrt. Ha pengettél már mellé – és biztos, hogy pengettél – akkor tudod, hogy ez nem is annyira könnyű.

Ebben a gyakorlatsorban először 2 húron játsszunk egy egyszerű pengetést, amely során az E1 húron fogjuk csak a hangokat, a H húrt szabadon pengetjük. Majd ezt az elvet visszük tovább 3 húrra is. Majd találsz egy 4 húros változatot is, amely már kicsit nehezebb lesz.

A lényeg az, hogy találd meg a számodra megfelelő nehézségi szintet. Semmi baj nincs, ha egy darabig maradsz a 2 húros változatnál.

Fontos, hogy lassú, számodra kényelmes tempót találj. Végig csak lepengetést használj. Pihentesd a kezedet, rövid kis dallamokat csinálj.

2. Váltott pengetés

Ebben a gyakorlatsorban már váltott pengetést fogunk használni, ami azt jelenti, hogy lepengetés után felpengetés jön, majd megint le, stb, felváltva. Itt is néhány hangos kis motívumokat csinálj. A hangsorrend – ahogyan a húrbiztonságnál is – teljesen mindegy, rád van bízva.

Minden hangot megpengethetsz egyszer, kétszer vagy akár többször is. Ha találtál egy kellemes kis dallamot, ismételd meg.

Figyelj a videóban található példákra, hallgasd meg azokat figyelmesen, hogy szinte beépüljenek ezek a kis figurák a zenei memóriádba.

3. Kromatikus ujjgyakorlatok

Ezeknek a gyakorlatoknak a célja legalább annyira a jó tartás és az ujjak nyújtózásának a fejlesztése, mint az ujjak mozgatása. Elsőnek csak 1 húron végezzük a gyakorlatot. Bármelyik bundról kezdheted. Ha feljebb mész a 12. bund környékére, ott könnyebb lesz, mert közelebb vannak egymáshoz a bundok. Amint mész lejjebb és lejjebb, úgy lesz nehezebb a gyakorlat a nagyobb bundtávolságok miatt.

Lassú tempóban gyakorold, és pihentesd sokat a kezed! Próbáld a bundok tövénél lefogni a hangokat.

A gyakorlat végrehajtása során a szomszédos bundokat fogjuk le a szomszédos ujjakkal. Pl. 5.-6.-7.-8. bundok fogjuk a mutató – középső – gyűrűs és kisujjal. Az első gyakorlat pont ez is.

A második gyakorlatban fordítva megyünk, tehát a kisujj felől kezdünk, és úgy megyünk a mutató felé.

A harmadik gyakorlatban már két húron végezzük a feladatot. A két húrból a mutató és a gyűrűs fog a mélyebb húron (pl. az E6 húron), a középső és a kisujj pedig a magasabb húron (pl. az A húron). Ezt a két húros figurát visszük végig a többi húrpáron is.

Majd ugyan ezen elv alapján 3 húros gyakorlatot is csinálhatunk. Fontos, hogy ha ez még nehéz számodra, akkor nyugodtan menj vissza a 2 húros vagy akár az egy húros változatokra.

Nem győzöm hangsúlyozni, hogy mennyire fontos, hogy ne kapkodj, és hogy pihentesd a kezed! Ha az ujjaid ficánkolnak, össze-vissza röpködnek, miközben ezeket a feladatokat csinálod (mert túl gyors tempót választottál), akkor az egész kb. nem ér semmit.

4. Akkordváltások

Fontos: ebbe a gyakorlatba akkor vágjál bele, ha már ismered ezeket az akkordokat, és valamennyire már gyakoroltad őket. Nem kell, hogy tökéletesen menjenek, de ne is most tanuld meg őket.

Az akkordváltások során nem csak két akkord váltását gyakoroljuk, hanem a folyamatosságot is. Ha ez utóbbit nem gyakorolnád, akkor dalok eljátszása során nehéz helyzetbe kerülnél.

A feladat a következő: kiválasztunk két akkordot, mindegy, hogy melyikeket. Megpengetjük az egyiket, majd a pengető kezünkkel egyenletes tempót tartva még pengetünk 3 üres pengetést a levegőben. Ez alatt a fogó kezünk – ha szükséges – már elindulhat a másik akkord felé. Ha megvan a 3 üres pengetés, akkor – továbbra is tartva a tempót – megpengetjük a másik akkordot. Ezt ismételjük meg egy párszor.

Utána fontos itt is a kéz pihentetése.

Ezt bármilyen akkorddal el tudod végezni. A következő változatban már csak 2 üres pengetést csinálunk a levegőben, majd végül csak egyet. Így a két akkord közötti szünet hossza egyre csökkenni fog.

Ennél a gyakorlatnál is találd meg a számodra jó nehézségi szintet. Semmi baj nincs, ha maradsz a 3 szünetes verziónál.

A lényeg, hogy ne csak az akkordformákat gyakorold, hanem a folyamatos játékot is.

Remélem, hasznosnak találod ezt a gyakorlatsort! A kérdésem az, hogy neked melyik tetszett a legjobban? Melyik számodra a legnehezebb? Melyikben szeretnél fejlődni a legjobban? Írd meg hozzászólásban, kíváncsi vagyok!

Csináld rendszeresen ezt a gyakorlatsort és fejlődni fogsz! Tudod, a rendszeresség a kulcs a fejlődéshez.


Megjegyzés hozzáfűzése

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

2 Gondolat “Gyakorolj velem – 14 perces gyakorlatsor kezdő gitárosoknak

  • Árpi

    Szia Csaba!

    Árpi vagyok.
    Kérdésem, mekkora probléma, ha az A dúr akkordot nem tudom lefogni a 2, 3, 4 ujjakkal, de így tisztán: G 1-es ujj, D 2-es ujj, H 3-as ujj?
    Véletlenül találtam Justin-nál.

    Köszönöm, Üdv. Árpi

    • Csaba Bejegyzés szerzője

      Szia Árpi,
      nem rossz úgy sem.
      Szerintem a 2.3.4 ujjakkal váltások, színezések, stb. miatt jobb lefogni, de ha neked 1-2-3 ujjakkal megy, akkor csináld úgy,
      nem tragédia így sem.