3 nagyon-nagyon rossz módszer akkordváltások gyakorlására kezdőknek 5


Ebben a videós bejegyzésben 3 rossz módszerrel találkozol, amivel kezdők sokszor szokták az akkordokat gyakorolni. És persze utána megtalálod a megoldást is. Nézd meg ezt a videós leckét az akkordváltásaid javítására!

A videó tartalma szövegesen is:

1. rossz módszer: gyakorlás pihenés nélkül

Sokszor halljuk, hogy sokat kell gyakorolni a gitáron ahhoz, hogy eredményt érjünk el. És ez így is van, csak különbség van gyakorlás és gyakorlás között. Ha a kezed fáradt a nehéz fogásoktól, akkor csak görcsös mozdulat jöhet létre. És ezekből a rossz mozdulatokból nem jön létre jó mozdulat, bármennyit is gyakorlod. Tehát nem “csak” gyakorolnod kell, hanem jól kell gyakorolnod.

Gyakran tapasztalom azt, hogy kezdők túl sokat gyakorolnak egyszerre úgy, hogy közben nem pihentetik a kezüket. És ezért jönnek létre a fáradt és lassú mozdulatok. (De ez még akár sérüléshez is vezethet!) A megoldás az, hogy pihentesd a kezed sűrűn. De úgy értem, nagyon sűrűn. Ha kezdőként az akkordokat gyakorlod, 3-4 akkordváltás után már fáradt lesz a kezed. Hidd el, hogy ez van, még akkor is, ha nem érzed, vagy még nem tudsz rá figyelni (amúgy is sok mindenre kell figyelned). Hogyan gyakorolj akkor?

Úgy, hogy megcsinálod az akkordváltást maximum négyszer, és utána leengeded a kezed a tested mellé, és kicsit lerázod kb. 10-20 másodpercig. Utána megint jöhet egy pár váltás. Majd újabb pihenő. (Van úgy, hogy nehezebb akkordváltásoknál 1 db váltás után már pihentetem a kezem.)
Ha így gyakorlod a váltásokat, akkor a kezedbe a laza és könnyed mozdulatokat rögzíted. És pont ez kell az akkordok gyors váltásához.

2. rossz módszer: nem tartod be a lépéseket

Gyakori hiba kezdőknél, hogy úgy vágnak bele nehéz akkordok gyakorlásába, hogy még a könnyűekkel sem tudnak bánni, és így a kezük még nincs kész a feladatra. Sokszor tapasztalom ezt a barrés akkordokkal kapcsolatban. A gitáron kezdetben minden akkord nehéz, de a barrés akkordok aztán tényleg azok. Ha úgy kezded el ezeket gyakorolni, hogy még az alapakkordok (pl. C dúr, D dúr, G dúr, A moll, stb) is nehezen mennek, akkor szinte biztos, hogy csak görcsös és feszült mozdulatokra fogsz szert tenni.

A megoldás az, hogy be kell tartanod a lépéseket és türelmesnek kell lenned. Elsőként tanuld meg az alapakkordok használatát. Nem kell, hogy tökéletesen menjenek, de azért már valamennyire tudjál velük bánni. Majd jöhetnek az olyan akkordformák, amelyek egyfajta felkészülés a barrés formákra. Ilyen pl. a kvintes játék, vagy ha egyszerűsített barrés formákkal játszol (pl. csak a G-H-E1 húrokon fogod le a barrés akkord részeit).

És ha ezek már nagyjából mennek, akkor utána jöhetnek a barrés formák. Így a kezed már fel lesz készülve rájuk, és könnyedebben meg tudod tanulni őket.

3. rossz módszer: Nem figyelsz a részletekre

Tudom, hogy kezdőként sok mindenre kell figyelned, éppen ezért is nehéz a gitározás. De ettől még sajnos meg kell tanulnod, hogy mely dolgokra fontos, hogy figyeljél gyakorlás során. Az egyik ilyen dolog, hogy az ujjaid milyen tartást vesznek fel gyakorlás közben. A laza kéztartás a cél, amikor is az ujjak enyhén be vannak görbülve. Ezzel a tartással kellene az akkordokat is gyakorolnod. És ez a tartás nem csak a hangokat éppen lefogó ujjakra vonatkozik, hanem azokra is, amelyek éppen nem csinálnak semmit! Azok sem lehetnek feszesek. Ilyen pl. a D dúr fogása közben, amikor a kisujj ki van nyújtva. Ez is a feszülést jelzi. Tehát ilyenkor a kisujj is legyen enyhén behajlítva.

Még mindig az ujjakkal kapcsolatos, hogy ne legyen semelyik ujjperc visszatörve. Ez is azt jelzi, hogy erősebben nyomod a húrt a kelleténél, és még nincs meg a megfelelő mozdulat.

A másik dolog, amire figyelned kell, hogy a hangokat a bundok mellett fogjad le, amikor csak lehetséges (és a legtöbbször ez lehetséges). A távolabb fogod, az két dolog miatt rossz. Egyrészt, úgy az ujjaidnak erősebben kell lenyomniuk a húrt, ezért jobban fáradnak. Másrészt, a bundtól távolabb könnyebb feleslegesen szorítani és/vagy kicsit lehúzni a húrt. Ezt nagyon sokszor hallom kezdőknél. Így a hang fals, kellemetlen lesz.

A megoldás az, hogy figyelj rá, hogy a bund mellett fogjad le a hangokat, amikor csak lehet. Így csak a szükséges mértékben fogod leszorítani a húrt, és a hangok is a helyükön lesznek.

Összefoglalva, 3 dologra figyelj:

  1. Sűrűn pihentesd a kezed az akkordok gyakorlása közben.
  2. Csak akkor tanuld meg a nehéz akkordokat (pl. a barrés akkordokat), amikor a könnyebbek már nagyjából jól mennek.
  3. Figyelj a részletekre (az ujjak legyenek enyhén begörbülve, és a bund mellett fogjad a hangokat).

Ha ezeket a pontokat betartva gyakorolsz, egyrészt gyorsabban fogsz haladni az akkordok elsajátításában, másrészt az ujjaid is könnyedebbek és lazábbak lesznek.


Megjegyzés hozzáfűzése

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

5 Gondolat “3 nagyon-nagyon rossz módszer akkordváltások gyakorlására kezdőknek