Így végezd a bemelegítést gitáron, hogy hatékonyan gyakorolj 2


Amikor leülsz gyakorolni, az első pár percnek elég nagy szerepe van abban, hogy az elkövetkező sok-sok percben, amit gyakorlással töltesz, hogyan fogsz haladni. Ismerd meg, hogy hogyan végezd jól a bemelegítést gitáron.

A videó tartalma szövegesen is:

Miért érdemes bemelegítést végezni gitáron?

Te is jártál már úgy, hogy leültél gyakorolni, de mintha semmi nem akart volna összejönni? Mintha az ujjaid külön utakon jártak volna, az akaratodtól függetlenül? Vagy folyton mellépengettél, nem találtad a húrokat? Ami tegnap még ment, mintha elpárolgott volna, mint lágy harmat a sivatag perzselő napja alatt?

Ez a jelenség szinte mindenkivel előfordul, de sokat tehetsz ellene helyes bemelegítéssel.

Gondolj csak bele, hogy a sportolók is mindig bemelegítenek edzés előtt. Gitáron azonban a bemelegítésnek kettős szerepe van. Egyrészt, ahogyan sportban is, megvéd a sérülésektől. Másrészt – és ami talán ugyanennyire fontos, ha nem fontosabb – felkészít a finom és precíz mozdulatokra, amelyeket a kezeinknek el kell végezniük gyakorlás során.

Ha egész nap dolgozol vagy suliban vagy, ne várd azt magadtól, hogy a koordinációs készséged egyből azon a szinten legyen, ami a gitározáshoz kell. A gyakorlás során milliméteres mozdulatok számítanak. Ha egy akkordot nem pont úgy fogunk, ahogyan kellene, akkor már nem fog megszólalni. Ha egy nyújtás 1 milliméterrel arrébb megy, az már hamis lesz. Ha a tompításunk 1 milliméterrel nem stimmel, már be fognak búgni a húrok.

Ezekre a nagyon apró és finom mozdulatokra fel kell készítenünk a kezeinket és az idegrendszerünket. Ezt a célt szolgálja a helyes bemelegítés.

Hogyan és mivel végezd a bemelegítést?

A legfontosabb szabály az, hogy csak olyan dologgal, ami már könnyű számodra, és már jól begyakoroltad. Ez bármi lehet. Akkordok, dallamok, kis riffek, bármi, ami már jól megy. Amin már nem kell görcsölni, fejből tudod, és gond nélkül lejátszod.

Fontos, hogy nagyon lassú tempóban csináld. A gitárosok között nagyon gyakori, hogy sokkal gyorsabban gyakorolnak már az első percekben is, mint kellene. Azt javaslom, hogy vedd a számodra kényelmes tempót, ahogyan szoktad játszani ezt a jól begyakorolt dolgot, majd lassítsd le, majd lassítsd le még egyszer. Valószínű, hogy ez lesz számodra a jó tempó bemelegítéshez.

Mit ne használj bemelegítéshez?

A barrés akkordok megterhelőek a kéznek, így szerintem azokkal várjál. Ugyanígy a különböző széles skála formákkal is vigyázz, mint a dúr és moll skálák formái. Hasonlóképpen, a széles arpeggio (sweep picking) formákkal is légy óvatos, inkább tedd félre ezeket bemelegítéskor, és csinálj valami könnyebbet.

Megéri ez, nem időpocsékolás ilyen lassan játszani?

Nagyon fontos, hogy egy dolgot megérts. Ha jól bemelegítesz (könnyű dolgot lassú tempón), az nem hogy időpocsékolás, hanem pont az ellenkezője. Kulcsfontosságú ahhoz, hogy a gyakorlásod többi részét hatékonyan végezd. Pont az az időpocsékolás (amit sajnos olyan sokan csinálnak, beleértve engem is régebben), hogy egyből teljes tempóban próbálnak valami nehezet játszani, ami még nincs jól begyakorolva, és így a teljes gyakorlási idő küszködéssel telik. Így várhatnál a világ végezetéig is, hogy megtanuljál gitározni, nem fog menni.

Ugyanis, a gyakorlásnak könnyednek kell lennie. Ha nem így gyakorolsz, valamit sajnos rosszul csinálsz. És a bemelegítéssel vezeted rá magadat arra a módszerre, ami eredményes gyakorláshoz vezet.

Vedd tehát komolyan a helyes bemelegítést. Ha így teszel, az egész gyakorlásod másképpen fog telni, és ez által gyorsabban fogsz fejlődni.


Megjegyzés hozzáfűzése

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

2 Gondolat “Így végezd a bemelegítést gitáron, hogy hatékonyan gyakorolj

  • Szüts Szabó Attila

    Kedves Csaba!
    Ismét köszönöm az útbaigazítást. A videóban elhangzottakat megértettem, és teljesen egyetértek vele. Hasznos a számomra, sajnos én is mindig kicsit gyorsan melegítek be, le fogom lassítani, ahogy ajánlottad.
    Üdv.: Attila