5 ok, hogy vigyázz a gitárnyak markolásával 5


Billegő gitár, fáradt ujjak, lassú akkordváltások, az ujjad belelóg a szomszédos húrba, töredezett dallamok…ismerősek ezek a problémák? Ha igen, lehet, hogy a gitártartásodban van a hiba, egész pontosan abban, ahogyan fogod a gitárt. Nézd meg a videós leckét a részletekért.

A videó tartalma szövegesen:

A markolásos gitártartás problémája

Ha találkoztál már a fentebb említett problémákkal, tudnod kell, hogy nem vagy egyedül. A Kezdőgitártréninges diákjaimat megkérdeztem nem olyan régen, hogy mi most a legfontosabb nehézségük a gitáron, és a fentebb felsorolt nehézségek nagyon gyakoriak voltak. Ezt a saját magam fejlődését végignézve is meg tudom erősíteni. Maga a probléma a gitár és a kezünk felépítéséből következik. A csuklónk és alkarunk számára a legkényelmesebb tartás az, ha rámarkolunk a nyakra. Sajnos azonban, ez a tartás csomó nehézség kialakulását eredményezi, ami viszont megnehezíti a gitáron való fejlődést.

A nagyok is ezt csinálják…

Sok nagy gitáros van, aki szintén rámarkolnak a nyakra játék közben, és mégis könnyedén és gyorsan tudnak játszani. Ez azért lehet, mert markolásos fogással is meg lehet tanulni a könnyed játékot. Csak éppen tapasztalatom szerint nehezebb. Másrészt, ha már valaki megtanulta a könnyed játékot, akkor markolásos fogással is könnyed mozdulatokkal fog tudni játszani. De amíg valaki (pl. kezdőként) még nem tanulta meg jól a mozdulatokat, addig a markolásos fogás miatt jó néhány nehézség fog létrejönni.

Szerintem gitározásban nem az a kérdés, hogy valamit valahogyan meg lehet-e csinálni. A zenében nincsenek kőbe vésett szabályok mindent sokféle módon meg lehet csinálni. Így szerintem nem ez a jó kérdés. Hanem az, hogy melyik módszerrel a legvalószínűbb, hogy le fogod tudni fogni mindazon dolgokat, amelyek a gitározáshoz kellenek. Melyik módszer teszi lehetővé, hogy könnyedén játsszál, és le tudjál fogni bármilyen nehéz akkord vagy skálafogást. Ezt csak a jó tartás teszi lehetővé (amikor a gitárnyak hátulját a hüvelykujjaddal támasztod), a markolásos fogás nem.

Persze pihentetésképpen, vagy amikor szoktatod a kezed a jó tartáshoz, akkor használhatod a markolásos fogást. Csak tudjad, hogy a következő problémák jöhetnek létre, amelyeket ki kell küszöbölnöd. Nézzük végig.

1. Billegő gitár

Nem is hinnéd, hogy mennyire gyakori probléma ez. Sajnos a gitár egy nehéz hangszer, és bármilyen felesleges feszültség, ami a kezedben van, már a gitár tartását is befolyásolja. Márpedig, ha játék közben a feszültség miatt a fogó kezeddel nemcsak a hangokat kell fognod, de még a gitárt is kell tartanod, az tönkre fogja tenni a játékodat.

A cél az, hogy meg tudd a gitár tartani úgy, hogy ne billegjen, és a fogó kezeddel csak a hangokat kelljen fognod, és ne kelljen a gitár nyakát is stabilizálnod. Márpedig a markolásos fogással sokszor annyival jobban szorítják a gitárnyakat a kezdő gitárosok, hogy az egyből instabillá teszi a gitártartást, ami így egy csomó új többletfeszültséget eredményez. Gyakorlatilag egy ördögi körről beszélünk, ami rosszabb és rosszabb lesz. Az egyik feszültség további feszültséget eredményez, ami így görcsössé, lassúvá teszi a tanuló kezét.

A jó tartás segítségével viszont alig kell tartanod a gitár nyakát. Így jóval kisebb az esélye, hogy a kelleténél erősebben szorítsad azt.

2. Fáradt ujjak

Az előző pontból már látod, hogy a felesleges szorítás nyílegyenesen vezet el a fáradt ujjakhoz. Ami pedig lassú akkordváltásokat, töredezett dallamot, görcsös ujjakat eredményez. Márpedig a markolásos fogással nagyon könnyű feleslegesen szorítani a nyakat. Maga a mozdulat egyfajta szorítás. De van rá mód, hogy ezzel a mozdulattal is könnyed mozgást sajátíts el? Van, persze. Csak véleményem szerint sokkal nehezebb, mintha megtanulnád a jó tartással végezni a mozdulatokat.

És az a feneség a dologban, hogy a gitározásban az rögzül, amit gyakorolsz. Ha fáradt ujjakkal gyakorolsz feleslegesen szorítva a gitárt, akkor ez rögzül. A végén már ott fogsz tartani, hogy ha csak a kezedbe veszed a gitárt, már akkor fáradt lesz a kezed, mielőtt bármit pengettél volna.

A jó tartással viszont rá tudod fokozatosan tréningezni a kezedet, hogy könnyedén és lazán tudjál játszani. Így órákat tudsz játszani a nélkül, hogy elfáradnának az ujjaid.

3. Akkordok lassú váltása

Mostanra már bizonyára pontosan látod, hogy hogyan vezet mindez el az akkordok lassú váltásához. A képlet egyszerű: a felesleges szorítás egyenlő a billegő gitárral és az ujjak fáradásával. A billegő gitárt stabilizálnod kell, így az ujjaiddal még jobban szorítasz, így még fáradtabbak lesznek. Ezek után próbálj meg két akkordot gyorsan és könnyedén váltani…

A gyors akkordváltás csak úgy jön létre, ha stabilan tartod a gitárt és az ujjaid pihentek, lazák. Erre kell tréningezned őket mindig, amikor a kezedbe veszed a gitárt.

Ez a probléma ráadásul annyival még nehezebb, hogy egyes szélesebb akkordfogásokat, vagy a barrés akkordokat nem is lehet a markolásos fogással lefogni. A probléma az, hogy ha te már megszoktad a markolásos fogást, és nem edzetted meg a kezed megfelelő inait és izmait a jó tartáshoz, akkor nagyon nehezen fogsz tudni bármilyen barrés fogásra vagy más szélesebb fogásra gyorsan váltani.

A jó tartás során egy könnyebb, szűkebb akkordot ugyanazzal a tartással tudunk fogni, mint egy nehezebbet, így a két akkord váltása gördülékeny lesz, nem kell átváltanunk az egyik tartásból a másikba, miközben az akkordváltást csináljuk. Így lesz a mozdulat gyors és olajozott.

4. Ha belelóg az ujjad a szomszédos húrba

Újabb gyakori probléma, ami sokszor már a tartásból származik. A markolásos fogással nem tudjuk úgy szembefordítani az ujjakat a nyakkal, amennyire ez szükséges egyes nehezebb fogásokhoz. Ilyenkor fordul az elő, hogy pl. a C dúr akkordnál a középső ujjunk (amivel a D húrt fogjuk) belelóg a G húrba, vagy a D dúr akkordnál a gyűrűs ujjunk belelóg a vékony E1 húrba. Barrés fogásoknál is gyakori, hogy az egyik ujj belelóg a szomszédos húrba.

A jó tartással szemből fogjuk tudni fogni a hangokat, amire sokszor szükség is van a gitáron. Persze, van olyan helyzet, amikor direkt fektetve kell az ujjunkat rátenni a húrokra (pl. tompítás esetében), de ez egy külön technika, külön probléma. Az ujjak szemből való lehelyezését azonban mindenképpen gyakorolni kell, mert sok fogáshoz szükséges ez a tartás. Ezt pedig csak a jó fogással lehet gyakorolni.

5. Széles skála és arpeggio formák, futamok

Ha szereted a technikásabb gitárzenét, akkor tudod, hogy a nagy gitárosok ezekben a stílusokban sokszor játszanak széles skála – és arpeggio formákat (csak egy példa: Yngwie Malmsteen, John Petrucci, Paul Gilbert, Joe Satriani, Steve Vai és lehetne még sorolni azokat a gitárosokat, akik ezeket a technikákat használják). Ezeket a formákat nem lehet szűkebb tartással lefogni, mint amilyen a markolásos fogás. Csak úgy, ha szélesre tudsz nyújtózni, amit meg csak a jó tartással lehet. A videóban is látod, hogy szűkebb tartással kb. 3 bundot tudtam átfogni a nyak középső részén, míg a jó tartással ötöt.

Most akkor mindig a jó tartással kellene gyakorolnod? És mi van, ha ez kényelmetlen?

A legfontosabb, hogy a kezed ne sérüljön meg. Mint fentebb olvastad, a markolásos fogás kényelmes, csak nem praktikus. A jó tartással bármit el lehet játszani, csak sajnos a csuklót és alkart eléggé megdolgozza.

Így tehát a lényeg, hogy fokozatosan szoktasd magad a jó tartáshoz. Pihentesd a kezed sokszor, és végezz nyújtó gyakorlatokat (amiket pl. a videóban is mutatok). A pihentetést úgy képzeld el, hogy pl. játszol pár percet és utána egy 10-30 másodpercet lelógatod a kezed a tested mellé.

Nagyon fontos, hogy megtanulj figyelni a kezedre, hogy az ne sérüljön meg! Az, hogy odafigyelsz-e, az csak a te felelősséged, hiszen a gyakorlás egy magányos dolog! Ezért fontos, hogy mindig figyelj arra, hogy nem fáradt-e a kezed, nem fáj-e. A legelső jelre pihentesd, óvatosan nyújtsd meg, vagy egyszerűen pihenj egy kicsit, és később majd folytatnod a gyakorlást.

Amikor még tréningezed a kezed a jó tartásra, akkor nyugodtan markolj rá a nyakra pihenésképpen. Nagy gitárosok is szokták csinálni, amikor nincs szükség széles fogásra. De a lényeg, hogy tudjál a jó tartás jelentőségéről, és óvatosan, fokozatosan tréningezd a fogó kezedet rá.

Ugyanis, a könnyed, laza és gyors gitárjáték a jó tartással kezdődik.


Megjegyzés hozzáfűzése

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

5 Gondolat “5 ok, hogy vigyázz a gitárnyak markolásával