Ujjgyakorlatok gitáron kezdőknek: jól és rosszul 20


Kezdő gitárosként sokféle úgynevezett ujjgyakorlattal találkozhatsz a neten. Nem mindegy azonban, hogy hogyan és milyen céllal végzed ezeket a gyakorlatokat. Ugyanis, – mint ahogyan azt már olvashattad itt az oldalamon – ha rosszul végzed a gyakorlást, azzal nem fogsz sokra menni, rossz, görcsös mozdulatok fognak rögzülni. Olvasd tovább ezt a bejegyzést, hogy tudjad, hogyan érdemes csinálnod bármilyen ujjgyakorlatot, hogy tényleg fejlődj vele.

 

A videó tartalma szövegesen:

Azt gondolom, hogy alapvetően kétféle céllal lehet ujjgyakorlatot végezni a gitáron. Nézzük meg mindkét lehetőséget:

Ujjgyakorlatok gitáron bemelegítésképpen

Ha bemelegítésképpen csinálod, akkor ez esetben csak az a cél, hogy az ujjaid bemelegedjenek, és nem az, hogy a mozgásukat finomítsd, hogy jobban tudjad őket kontrollálni, stb. Egyszerűen csak az, hogy az izmok, inak mozgásba lendüljenek. Ilyenkor csak arra figyelj, hogy semmiképpen se a maximális tempódban gyakorolj. Gondolj arra, hogy amikor a sportolók bemelegítenek, ők is csak kicsit megterhelő módon teszik azt. Kisebb súlyokkal dolgoznak, lassabb tempóban végzik a feladatokat, stb. Ugyan így kellene csinálni a gitáron is. Így a sérülésektől is véded a kezed.

Ujjgyakorlatok gitáron az ujjak fejlesztése céljából

Másrészt, csinálhatod ezeket a gyakorlatokat azért, hogy az ujjaid koordinációját fejleszd, mozgásukat finomítsd, stb. Ebben az esetben, viszont már nagyon nem mindegy, hogy az egyes mozdulatokat hogyan csinálod. Két dologra kell figyelned. Az egyik a következő:

Ujjak felesleges feszülésének elkerülése

Gyakori jelenség kezdőknél, hogy amikor lefognak egy hangot valamelyik ujjukkal, akkor a többi ujjuk is önkéntelenül befeszül. Ilyenkor az ujjak össze-vissza repkednek a levegőben, holott nem fognak le hangot, tehát nyugalomban kellene lenniük. Ha így csinálnád az ujjgyakorlatokat, akkor a rossz mozgásra tanítanád meg az ujjaidat. Nagyon fontos a gitáron való gyakorlás során, hogy ha egy ujj nem csinál semmit, akkor minél kevesebb feszültség, feszülés legyen benne. Így fogsz tudni eljátszani később nehezebb futamokat, dallamokat, akkordmeneteket. Mi tehát a megoldás?

Nagyon le kell lassítanod a mozdulataidat, hogy tudjad kontrollálni az ujjaidat. Meg kell, hogy bizonyosodj róla, hogy amikor az egyik ujjaddal lenyomod a hangot, a többi ujjad nem “röpköd” ide-oda. A cél az, hogy a többi ujjad ilyenkor is minél közelebb legyen a gitár nyakához, ne távolodjanak messze. Ezt nem kell sokat gyakorolni egyszerre, de azért pár perc alkalmanként jó lenne. Ha megcsinálod ezt időről-időre, akkor a nyugodt, laza mozdulatokra tanítod az ujjaidat, amelyek így valós játék során is ellazultabb állapotban tudnak maradni.

A gitárnyak túlzott szorításának elkerülése

A másik dolog, amire figyelned kell, ha az ujjaid mozdulatait akarod fejleszteni, hogy ne szorítsd a gitárnyakat a kelleténél jobban. Sajnos, a kezdő gitárosok többsége jobban (van, aki sokkal-sokkal jobban) szorítja a gitárnyakat a kelleténél. Ennek a fejlesztésére jó a következő gyakorlat. Ráteszed az ujjad az egyik húrra, az egyik bund felett. Ne nyomd még le a húrt a bundra, csak érintsd meg finoman. Ha ilyenkor megpengeted, akkor csak egy tompa kattanást fogsz hallani. Majd kezd el lassan lenyomni. Nagyon lassan. Egy idő után a húr meg fog zizzenni, amikor éppen hogy csak megérinti a bundot. Ez a célod, hogy ezt a kis zizzenést létrehozd. Ez jelzi, hogy már csak egy nagyon kicsit kell tovább nyomnod a húrt, és akkor az már megszólal szépen. Ha lassan nyomtad a húrt lefelé (több másodperc alatt), akkor megtanulod, hogy az ujjad nyomását csak apránként fokozd. Így a zizzenő hangnál is képes leszel csak egy kicsit jobban lenyomni a húrt. Így fog kialakulni az ujjaidban, hogy csak annyira nyomjad a húrt, amennyire feltétlen kell azt.

Ha rendszeresen gyakorlod ezeket a mozdulatokat, akkor azok fokozatosan beépülnek a játékodba. Így fognak ezek az ujjgyakorlatok ténylegesen hasznosulni, és így lesznek a segítségedre abban, hogy később a nehezebb szólókat, akkordokat is le tudd fogni gyorsan és ellazult izomzattal.


Megjegyzés hozzáfűzése

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

20 Gondolat “Ujjgyakorlatok gitáron kezdőknek: jól és rosszul

  • kovács gábor

    Szia Csaba ! Én bemelegítésnek azt szoktam csinálni , hogy végig zongorázom az összes ujjamat az e 1- től az e 6 -ig oda vissza az egész nyakon, majd csinálok nyújtásokat , vibrátókat tappingeket , csusztatásokat ,akkord váltásokat és nem utolsó sorban skálákat az egész nyakon oda vissza .De természetesen az általad javasolt lassú , majd egyre gyorsabb tempóba ügyelve az ujjak lazaságára . Köszi még egyszer , nagyon sokat tanultam a leckéidből és mindig eszembe jutnak az intelmek , hogy milyen hibákra kell figyelni gyakorlás közben . Jó egészséget és türelmet kívánok Neked hozzánk földi halandókhoz, gyakorló gitárosokhoz . Szia Gábor

    • Csaba Bejegyzés szerzője

      Szia Gábor!
      Köszönöm, hogy írtál! Igen, remek az a bemelegítés is, amit csinálsz!
      Örülök, hogy tanultál a leckékből, hogy a hasznodra váltak!
      Hajrá, kitartást,
      szia!
      Csaba

  • laci

    szia csaba!
    még csak most tudtam végignézni amit kúldtél nem volt jó a gépem. köszi a videót nagyon tanulságos gyakorlok, de a kisujjam nem nagyon akarja elérni a negyedik bundot.
    mit tanácsolnál.köszi

    • Csaba Bejegyzés szerzője

      Szia Laci,
      köszi, hogy írtál! Örülök, hogy tanulságosnak találod a leckét.
      A kisujjal több dolog lehet, sajnos így látatlanban nem tudok biztosat mondani.
      Lehet a tartással gond, lehet az, hogy szimplán még nem szokta meg a nagyobb távok elérését,
      lehet az, hogy egyszerűen elfárad a kezed, mert túl erősen szorítod a gitárt, de
      az is lehet, hogy azért fárad el a kezed, mert a mozdulataid feszesek, és a kisujjad
      nem bírja ezt már el.
      Leginkább valami ilyesmire gyanakodnék, persze nem tudom biztosra.
      Ha még nem regisztráltál a Gyors fejlődés stratégiájára (fentebb a menüben megtalálod), mindenképpen tedd meg
      ott részletesebben elmondom ezt az egész témakört.

  • Andi

    Szia Csaba!
    Köszönöm a jó tanácsokat. Ezidáig a bemelegítést kicsit nagyobb lendülettel végeztem a kelleténél, és úgy érzem nem fordítok elegendő figyelmet az ujjak fejlesztésére. De a tanácsaidat megfogadom, és próbálok a tempóból “visszafogni” a fejlődés érdekében!

    • Csaba Bejegyzés szerzője

      Szia Andi!
      Köszönöm, hogy írtál, igen, már a bemelegítésnél kezdődik a mozdulatok tanulása. Meg persze utána is. 🙂
      Fontos figyelni a részletekre, így ha segített ebben ez a videó, annak örülök.
      Hajrá, csináljad! 🙂

  • Judit

    Szia Csaba!
    A videóban említett hibákat elkövetem. Jó, hogy alaposan, részletesen elmagyaráztad, bemutattad, hogyan lendülhetek át ezeken a hibákon. Korábban is sok célravezető tanácsot kaptam Tőled, ezt is nagyon köszönöm!!!

  • Tomi

    Köszönöm, nagyon hasznos volt számomra ez a lecke. Én álltalában kromatikus ujjgyakorlattal és pentaton skálakkal szoktam bemelegíteni. Már korábban is észrevettem, hogy akár skálázás vagy egy zene játszása közben nem úgy mozognak az ujjaim, mint másoké egy egy videoban amit nézek. Már próbálok tenni ellene.

  • Csaba

    Szia! Köszönöm! No én általában egy blues pentaton skálával szoktam bemelegíteni. Viszont a videó után megállapítottam, hogy az ujjaom, amelyeket épp nem használok, különböző bevásárló központokba járnak :). Nagyon egyszerű recept és milyen hasznos, köszönöm, most már így gyakorlok!

    Tisztelettel Tóth Csaba