Egyszerű, de hatékony gyakorlat akkordok gyorsítására 20


Ha az ujjaidat ólmosnak, nehéznek és fáradékonynak érzed, miközben az akkordváltásokat gyakorlod, akkor annak lehet egy egyszerű oka. Mégpedig az, hogy az ujjaidat még nem tudod eléggé szétválasztani egymástól. Semmi gond, ez természetes, hiszen a mindennapi életben ilyen mozdulatokat nem kell csinálnunk. De ha az ujjaid még “össze vannak ragadva”, az a gitáron sajnos nagyban lelassítja a mozdulataidat. Ebben a videós bejegyzésben mutatok egy egyszerű, de hatékony gyakorlatot, amellyel sokat tehetsz az ujjaid függetlenítéséért. Folytasd az olvasást, nézd meg a videót.

 

 

A videó tartalma szövegesen:

Mondok egy történetet az elején (ez nem szerepel a videóban): régebben küzdősportoztam, és a magas rúgások mindig is nehezen mentek. Eléggé kötöttek voltak az izmaim, és mikor magasra kellett rúgnom, az nagyon fárasztó volt számomra, dőlt rólam a víz, míg a hajlékonyabb társaim még csak meg sem izzadtak, kis túlzással kacagva rúgtak magasra. Utánaolvastam a dolognak, és láttam, hogy ez természetes. Hiszen, ha az izmok kötöttek, akkor a két láb eltávolítása egymástól (ami egy rúgás során történik) sokkal fárasztóbb, az izmoknak sokkal nagyobb megterhelés, mintha lazábbak lennének.

Gitározás során az ujjainkat kell sokszor eltávolítanunk egymástól. Ha a kézben lévő izmok feszesek, ha az ujjainkat nem tudjuk eléggé külön mozgatni, akkor ez az eltávolítás, nyújtózkodás fárasztó lesz. A gitáron a fáradtság lassít. Méghozzá nagyon. És szétrombolja a koordinációt is. Tehát ha az ujjaid fáradtak, akkor nemcsak, hogy lassúak lesznek, de még pontatlanok is. Nem csak az lesz a gond, hogy lassan tudnád váltani az akkordokat, de még mellé is nyúlnál. Most nézzünk egy gyakorlatot, hogy ez ne legyen gond.

Fogd le középső ujjal D húron a 10. bundot, és mutató ujjaddal a G húron a 9. bundot. Tartsd meg pár másodpercig ezt a fogást, pengesd meg mindkét húrt, mindkettő szóljon tisztán. Ez az első feladat. A második az, hogy ezt a két hangot felváltva fogd le. Mutató ujj – középső – mutató vissza – középső – stb., csináld meg ezt párszor. Figyelj rá, hogy amikor felemeled valamelyik ujjadat, az ne menjen messzire a nyaktól. Ha megy, akkor csináld meg mindkét feladatot a többi szomszédos ujjaddal is. Középső – gyűrűs, és gyűrűs – kisujj.

Ha a 10. bundnál már könnyű a feladat, akkor menj a nyakon lefelé, a szélesebb bundok irányába. Ott is végezd el mindkét feladatot.

A második gyakorlat hasonló, csak egy szélesebb fogással. Fogd le a mutató ujjaddal D húron a 10. bundot, és középső ujjal G húron a 12. bundot. Végezd el mindkét feladatot ezzel a fogással is (tudod, egyszerre mindkét hang, megtartva a fogást egy pár másodpercig. Aztán külön-külön, felváltva). Majd végezd el ezt a gyakorlatot is a többi szomszédos ujjaddal is. Ha pedig már könnyű a 10. bundnál, akkor menj most is lejjebb a nyakon a szélesebb bundok felé.

Fontos, hogy egyik gyakorlatnál se forgasd el az alkarodat, a csuklód! Nem az a cél, hogy “valahogyan” lefogd ezt a két hangot, hanem az, hogy csak az ujjaid nyújtózásával! Máskülönben semmi értelme nem lenne.

A másik az, hogy számíts rá, hogy kitartónak kell lenned. Nem kell egyszerre sokat gyakorolnod ezt a két gyakorlatot (pár perc elég egyszerre), de több hét vagy inkább hónap fog kelleni, míg egy tartós hatást érsz el. És még csak nem is kell minden nap gyakorolnod ezt. Ha hetente megcsinálod háromszor-négyszer, az bőven elég.

Figyelj rá nagyon, hogy amint fárad a kezed, pihentesd! Nehogy fájdalomban gyakoroljál! Soha ne tedd ezt gitáron! A kéz sérülései (ínhüvelygyulladás, stb.) nagyon lassan gyógyulnak. Természetes, hogy ha ilyen gyakorlatot csinálsz, akkor a kezed fárad, de pihentesd gyakran, lógasd le a tested mellé egy pár másodpercig.

Ha kitartó vagy, és csinálod huzamosabb ideig, észre fogod venni, hogy a gitárjátékod lazább lesz, és így az akkordváltásaid és más mozdulataid is gyorsabbak lesznek.


Megjegyzés hozzáfűzése

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

20 Gondolat “Egyszerű, de hatékony gyakorlat akkordok gyorsítására

    • Csaba Bejegyzés szerzője

      Szia János,
      igen, ismerős helyzet, apránként gyakorold, és hagyj neki időt, az ujjaink ezen a téren lassan fejlődnek. Csináljad, és
      tapasztalni fogod a fejlődést idővel. Köszönöm, hogy írtál!

  • tibi

    Szia Csaba. Nagyon köszönöm a sok videót amit feltöltessz. Sokat segit a tanulásban! nekem egy problémám van, A barrés akordok, főleleg az F akord. képtelen vagyok megtanulni. Tudnál erről egy videót csinálni?

    • Csaba Bejegyzés szerzője

      Szia Tibi, köszönöm a visszajelzést, örülök, hogy hasznosnak találtad!
      Meglátom, mit tehetek barrés ügyben…:)
      De elöljáróban annyi, hogy ez a lecke is segít a barrés akkordokkal, mert azoknál az egyik leggyakoribb gond pont az,
      hogy a nehéz fogás miatt az ujjak sokkal feszesebbek a kelleténél. És ha “össze vannak ragadva”, akkor ha az egyik
      befeszül, feszíti a többit is. Tehát nagyon javaslom, hogy ezt a leckét gyakorold, mert az ujjak lazasága, egymástól
      való függetlenítése kulcsfontosságú a barrés akkordokhoz.

  • Másik Csaba

    Szia Csaba.197 cm magas vagyok hosszú vékony újjaim vannak a nőgyógyász kéz :)Játszva elértem bármelyik bundot bármelyik újjamal amikor random bolondoztam magamban.így hogy irányítva van az újjrend egész más a leányzó fekvése .Hasznos lecke.

    • Csaba Bejegyzés szerzője

      Szia Csaba,
      köszönöm, hogy írtál, és hogy hasznosnak találod!
      Igen, ezekkel a ujjrendekkel jön ki a “leggyengébb láncszem” a játékunkban.

    • Csaba Bejegyzés szerzője

      Kedves Gabriella,
      a gyűrűs és középső ujj sajnos az anatómiánknál fogva “össze van ragadva”, nem könnyű szétválasztani.
      Legyen kitartó ezzel a gyakorlattal, nem lehet sajnos “gyors” sikert elérni ezen a téren, de pár hét-hónap után
      mindenképpen érezni fogja a fejlődést.

  • Lévainé Rimán Judit

    Szia Csaba!
    Olvasva a leckét, látva a videót azt gondoltam: “Hm, ez könnyű”! Na de, mikor kipróbáltam!! Mindjárt más lett a véleményem. Szükségem van ennek a leckének a gyakorlásra, mert kiderült számomra, hogy nem elég lazák az ujjaim. Köszönöm, hogy önzetlenül megosztottad ezt
    a leckét! Lesz mit gyakorolnom.
    Szia: Judit

    • Csaba Bejegyzés szerzője

      Szia Judit, köszönöm, hogy írtál!
      Igen, ránézésre könnyű, megcsinálni már tényleg nem annyira az. Főleg, ha az ember lejjebb viszi a kezét
      a szélesebb bundok felé. De a lényeg, hogy megtaláld a nyakon azt a pozíciót, ami a legjobban segít.

  • kovács gábor

    Szia Csaba ! Köszi a leckét ki is próbáltam egyből, jő gyakorlat nagyon de azt vettem észre , hogy most is a kis ujj a leggyengébb láncszem . Az előző leckében az akkord váltásoknál igyekeztem a levegőben már felvenni a pozíciót és valóban jobban megy így a váltás ,meg többször ráfogni az akkordra ügyelve hogy az ujjak ne legyenek túl messze a huroktól , ezek látszólag apróságnak tűnő dolgok egy laikus számára de viszont rendkívül hatásos fejlesztő gyakorlatok a gitározásban . A harcművészetekben is sok apróságon múlik az , hogy miként fejlesztem a gyorsaságot a technikákat az ütőfelületek edzését a lazításokat a küzdelemben a gyors improvizációk ezek mind nagyon fontos dolgok . De bocs ,hogy elkalandoztam a témától . Köszönöm még egyszer a leckét rendkívül hasznosnak találtam . Szia Gábor voltam

    • Csaba Bejegyzés szerzője

      Szia Gábor, köszönöm a visszajelzést, teljesen úgy van, ahogyan írod, a kis dolgokon nagyon sok múlik a gitározásban.
      Örülök, hogy jobban mennek az akkordváltások! A kisujj sokaknak gyenge láncszem, használd minél többet, akár ezzel a leckével,
      akár bármi mással (bármilyen dallammal, szólóval, stb. )